dinsdag 8 april 2014

Aan het werk (Marja)

Afgelopen donderdag en vrijdag waren mijn eerste Echte Werkdagen. Geen Heather bij em in de buurt, die alles voor me kon oplossen. Geen steun en toeverlaat in de buurt, die me uit de brand kan helpen als ik dingen heb verknald.

Ruim op tijd was ik aanwezig om alles klaar te zetten voor de dag. Deur van het slot was geen probleem, kleuis openen ging goed, wisselen van de back up: check!
Ik was al erg ingetogen met mezelf tot ik op een totaal onverwacht probleem stuitte: want niemand had mij  verteld waar ik het lichtknopje van de wachtkamer kon vinden! En geloof me, zo'n gebouw is best nog wel groot als je op zoek bent naar een lichtknopje. En aangezien bij ons in huis we een blok hebben voor lichtjes in drie verschillende  ruimtes, wist ik dat ik echt heel goed moest zoeken.

Uieindelijk heb ik heb gevonden, net als de schakelaar voor de verwarming in een van de behandelkamers. (Die zat heel logisch aan de andere kant van de kamer op de muur; gewoon netjes achter het behandelbed.....)

Ik moet zeggen, dat ik de dag redelijk ben doorgekomen. Iedere 5 minuten even een loopje op zoek naar een verpleegkundige die me even kon helpen ( met steevast hetzelfde antwoord: dunno), dus ik bleef lekker in beweging. De mensen hebben hun afspraken gehad, ik heb alles (denk ik) netjes afgerekend en aan het einde van mijn dienst ben ik vol energie naar huis gegaan. Heerlijk!

Maar in bed bedacht ik me, dat ik misschien toch wat had laten slippen gedurende de dag. Want voor alles is een aparte afrekening: een consult is $36, maar niet als je een chronisch zieke bent of als je een communitiy kaart hebt. Een bloeddruk is goedkoop, een herhaal recept heeft een andere code en dan heb je nog ACC, de ongevallenverzekering zeg maar. Alles kun je declareren, maar dan moet je wel even de juiste code zoeken..... even duurt in dit geval bij mij een minuut of 15, want dan is het weer tijd voor een loopje naar de pleeg.

Vrijdag was het rustiger, veel rustiger. Geen dokter, want die had zijn vrije dag vandaag, dus alleen de verpleegkundigen draaiden spreekuur. En tussen 2 en 4:30 kwam er he-le-maal niemand ! Ik heb me voor het eerst in tijden verveeld.... niksdoen klinkt leuk als je lekker thuiszit, maar niet als je bij de telefoon moet blijven op een plek waar iedereen je kan zien.... dat was een hele, hele lange middag. Maar over het algemeen was het erg leuk om voor het eerst sinds 4 jaar weer mee te doen in de arbeidsmarkt!

En vanmorgen was Heather niet al te boos op me.... ik had namelijk een stapeltje papieren gemaakt met dingen waar ik niet uitkwam, zodat we daar "even" doorheen konden gaan vanmorgen..... ik ga donderdagochtend daar nog een paar uurtjes zitten, want er was toch wel veel zeg maar.... ik moet nog veel leren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten