donderdag 1 oktober 2015

Cheeserolls

Iedere streek heeft zo zijn eigen gerechten of lekkernijen.
Dat is hier in NZ niet anders. In Southland hebben ze de beroemde cheeserolls. Die eet je voornamelijk in de winter met een kop soep.
De karateclub verkocht ze het afgelopen jaar als fundraiser. Ik had er twee dozijn besteld en ze waren lekker. Maar ik had de arrogantie om te denken dat ze nog lekkerder konden, dus ben ik de keuken weer ingedoken ( je moet toch wat met al die vrije tijd, nietwaar!).

Eerst even een kleine uitleg. Cheeserolls zijn opgerolde witte boterhammen, besmeerd met een kaasmengsel dat bestaat uit kaas, room, uien, evaporated melk ( dat is melk uit een blik, weer wat nieuws...) en uiensoeppoeder uit een zakje.
Sommige recepten stoppen er mosterd bij, of slagroom, maar de basis blijft hetzelfde. Het heeft een idee van een tosti kaas, maar dan anders....kaas met room en uiensoep zeg maar, een hele voor de hand liggende combinatie die iedereen vast wel eens een keertje heeft geproefd.

Omdat ik de rauwe uien erg overheersend vond smaken, heb ik die eruit gelaten en wat slagroom toegevoegd. Het eindresultaat: lekker!!

kaasmengsel op de witte boterham....

broodjes in drieen vouwen en in de folie verpakt in de vriezer doen: klaar!



Ik heb twee broden besmeerd,  de broodjes per 6 verplakt en in de vriezer gestopt. ik had nog wat smeersel over en dat hebben we geprobeerd op brood te smeren als een smeerkaas. Maar het mengsel was veel te dik. Wat mij weer op een ander idee bracht. Wat als ik nu extra slagroom zou toevoegen? Dan zou het gehele mengsel makkelijker smeerbaar zijn en had ik zelfgemaakte smeerkaas voor een fractie van de prijs dat ik het nu moest bestellen via een webwinkel!

Bij mijn volgende ronde boodschappen doen stopte ik dus opnieuw een grote hoeveelheid geraspte kaas, blikjes melk, slagroom  en poedersoep in mijn karretje.

Het is me gelukt! Het enige nadeel is wel, dat we nu met een mega hoeveelheid smeerkaas zitten in huis, omdat het recept was voor een grote hoeveelheid.

Dus nu eten we 's morgens twee boterhammen met smeerkaas, er gaat brood met smeerkaas mee naar school en werk en als we thuis zijn, promoot ik de smeerkaas met volle overtuiging ( rijk aan calcium, das goed voor je botten). Smeerkaas is bijvoorbeeld ook lekker op een cracker of een rijstewafel, wist je dat?

Tot nu toe verveelt het nog niet, maar als dat gaat gebeuren stop ik er gewoon weer een tijdje mee. Net als de bokkepootjes, pepernoten en de taaitaai. Alles komt in vlagen. Het is wel een prettig idee, dat als we dan weer eens zin krijgen, ik binnen een uur verse, warme smeerkaas op tafel kan zetten. Hmmmmmm, warme smeerkaas....misschien moet ik toch ook ens kijken hoe je een lekkere kaasfondue kan maken...... wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten