We wonen in een redelijk oud huis met redelijk wat achterstallig onderhoud. Er zijn hier regelmatig mensen over de vloer geweest toen we hier net woonden, die bijvoorbeeld nieuwe electriciteitsgroepen hebben aangelegd. Toen konden we ineens wel tv kijken en de was drogen op hetzelfde tijdstip (dit is geen geintje. Het duurde even voordat we erachter kwamen wat er aan de hand was). Er was lekkage aan een van de heetwatercilinders ( megaboilers) waar we ons warm water vandaan haalden. Die zijn uiteindelijk weggehaald en we maken nu gebruik van grote gasflessen voor ons warm water en onze gaskachel in de keuken. De cv stookt diesel. En grote tank staat in onze tuin en die tank je gewoon vol met diesel die je haalt bij het benzinestation aan het eind van de straat.
En iedere maand worden we bezocht door iemand die onze meterstanden komt meten. Dat gaf geen problemen tot kort geleden. We hebben namelijk een maand of wat geleden nieuwe meters gehad. Meervoud ja, omdat die huisje wel drie meters waard is. Twee daarvan lopen niet, om een reden die mij eigenlijk niet zo helder was. Iedere maand betaal ik netjes mijn rekening en als de meterlezer komt als ik er niet ben, dan gokken ze de standen en betaal je een geschat bedrag. Dat bedrag is iedere maand ongeveer hetzelfde en ik betaal dan eigenlijk gewoon zonder echt op te letten ( ja, ik weet het, blond...)
Maar op een van mijn zeldzame momenten afgelopen week keek ik naar de afrekening en ontdekte, dat het bedrijf zomaar een geschatte stand had ingevuld van de twee meters die niet lopen.
Ik heb maar even gebeld met een 0800 nummer. En vriendelijke jongeman wist me te vertellen, dat ik dat telefonisch de meterstanden even moest doorgeven. Toen ik dat had gedaan bleef het verdacht lang stil. Of ik het zeker wist? Twee meters op nul? Toen ik uitlegde dat we al een tijdje nieuwe meters hadden, bleef het nog langer stil. Kijk, en van dat soort stiltes word ik altijd een beetje onrustig. Want dat betekent over het algemeen weinig goeds voor mij. Het bleek, dat er nergens genoteerd stond, dat we nieuwe meters hadden. Maar deze jongen stelde me gerust en zei, dat iemand snel contact met mij zou opnemen.
Dat gebeurde in de vorm van een rekening van 1100 dollar. Kijk, wij gebruiken wel stroom met onze high tec spullen, maar volgens mij zou je zelfs met een wietplantage nog niet voor zoveel geld aan stroom verbruiken. Volgens mij dan he, want ik heb hier vanzelfsprekend totaal geen ervaring mee, ook al kom ik nog zo uit NL.
Ik zal een lang verhaal kort maken. Ik heb 58 minuten aan de telefoon gehangen met het 0800 nummer om erachter te komen, dat de energieleverancier op een nieuw computersysteem was overgegaan en dat het nieuwe systeem geen nul-standen accepteert. Die gaat zelf dan op eigen houtje meterstanden schatten. En om dan dat system weer te omzeilen kan niet zomaar. Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar een gespecialiseerd team. Ik stelde me daar zo'n gemaskerd team voor, die stilletjes binnenkomt en alles weer oplost en dan weer stil verdwijnt zonder sporen achter te laten.
Ik kreeg een paar dagen later een brief. Ze hadden mijn hulp nodig! Yes! Ik stond al klaar in een ik-kan-jullie-met-alles-helpen-houding, tot ik even rustig verder las. Ja, want de meterlezer uit het Gespecialiseerde Team kwam dus langs in november om de meters te lezen ( waarom dan pas?), maar ze moeten natuurlijk wel naar binnen kunnen. Of ik even de sleutel in de bijgevoegde envelop wilde doen en op kon sturen? Dan konden ze makkelijk de meters bekijken.
Nu hangen de meters hier in de bijkeuken en hoef je dus geen sleutel te hebben. Maar mijn beeld van de ninja-meterlezers was dus wel aan diggelen.
Dus ik heb op het briefje geschreven dat ze geen sleutel nodig hebben en dat ze gewoon door de schuifpui naar binnen kunnen komen omte voorkomen dat ze misschien wel een raam zouden ingooien hier.
Hopelijk gaat dit allemaal goed aflopen, maar het idee om een wietplantage in de garage te gaan beginnen zet ik voorlopig maar even op een laag pitje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten