maandag 15 december 2014

Taai taai recept voor de liefhebber!

Iemand vroeg me onlangs hoe het nu was afgelopen met mijn taai taai avontuur. Ik kan met veel plezier melden, dat wij al enige tijd heerlijke taai eten thuis!

Het recept uitvogelen en dan maar gewoon een stuk of 20 keer maken heeft dan toch uiteindelijk zo zijn vruchten afgeworpen.

Ik zal het recept met jullie delen, voor het geval jullie in jullie ineens een enorme trek krijgen in  verse taai en de geheime voorraad net de avond ervoor is opgemaakt.

Ingredienten:
90 gr bruine suiker ( ik gebruik dark cane sugar, donkere basterdsuiker)
250 gr heldere honing
125 ml water

350 gr roggemeel ( de roggebloem is te grof, het meel is lekker fijn van structuur)
150 high grade flour ( bloem, maar dan wat hoger in proteine. Ik denk dat gewone bloem volstaat)
1/2 tl zout
50 gr  witte basterdsuiker
18 gr bakpoeder
3 ruime tl anijspoeder.

Doe de bruine suiker, honing en water in een pannetje en breng het langzaam aan de kook.
Doe intussen alle overige ingredienten in een beslagkom ( ik hou van mijn kitchen aid, maar dan van het merk Kenwood...) en meng het door elkaar.

Zodra het vocht kookt bij de droge ingredienten gieten en dan met de deeghaak ca 3-5 minuten doorkneden.
Wikkel de bal ( zeer kleverig deeg, mijn kinderen zijn er dol op!) in plastic folie en doe het in een luchtdichte container. En dan wacht je een dag of wat, zodat de smaken lekker kunnen intrekken. Ikzelf zet het weg in mijn voorraadkast, daar is het redelijk koel.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bestuif het werkblad met bloem en rol het deeg uit tot een lap met een dikte van ca 1/2 -1 cm. Ik hou van dikke taai, maar een cm was voor mij net iets te dik.
Je kunt er vormpjes van maken als je in een crea bui bent. Ik steek de taai uit met een gewone vierkante koekvorm, zodat ze straks heel economisch gestapeld kunnen worden in mijn rechthoekige trommel: efficientie voor alles, nietwaar ?

Bestrijk de taai taai met melk ( ik gebruik verse melk van de boerderij, is vast HET geheime ingredient) en laat ze in ca 12 minuten gaar bakken. Zodra ze uit de oven komen meteen in aluminiumfolie wikkelen, zodat ze lekker zacht blijven. Dan in de folie in de trommel en daar laten afkoelen.

Het allergrootste nadeel vind ik, dat je moet wachten om het deeg te laten rusten. Maar uiteindelijk heb je dan ook wat! Ik heb ook geprobeerd om zo echte pepernoten te maken. Ietsje korter bakken en dan .... eten maar!

... ze zijn toch sneller op dan je denkt.....

1 opmerking:

  1. Beste Marja,

    Superbedankt, eindelijk een taaitaai recept dat is gelukt!
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen