donderdag 5 februari 2015

Back to school

De zomervakantie is afgelopen. Voorbij. Passe.
En dus zat ik een week voor de start van het nieuwe schooljaar weer aan tafel, omgeven door veel te veel schriften die allemaal van een kaft voorzien moesten worden voordat de kinderen weer zouden gaan beginnen.
Ik kreeg een enorm deja-vu gevoel en de daarbij behorende hyperventilatie aanval. Want vorig jaar had ik uren zitten zwoegen op die stomme slappe kaften en die alu folie kaften. En omdat ik helaas het nut van al dat gekaft niet zie, is het weer beginnen eraan zo nutteloos in mijn ogen.
Wat niet helpt, is dat ik nu niet drie, maar vier kinderen heb die naar school gaan. En twee daarvan gaan naar college met schriften voor elk vak. Dat zijn veel, heel veel schriften bij elkaar!

Maar ik heb de tips van vorig jaar in mijn oren geknoopt en ben met frisse tegenzin begonnen aan De Kaftklus.
En eerlijk is eerlijk, het viel me niet tegen. Vorig jaar had ik het idee dat ik wel even zou doen, dit jaar was mijn doel minder dan 6 vouwen in een schrift. En dat heb ik meestal wel gehaald!

Afgelopen maandag was iedereen op tijd wakker, snel aangekleed en zat iedereen opgewekt en vol spanning aan de ontbijttafel. Snel werden de tassen ingepakt en opgetogen ging iedereen naar school. Vol verhalen kwamen ze 's middags weer naar huis, ze stopten pas met praten toen ze al in slaap waren gevallen ( al moet ik eerlijk zeggen dat dat niet echt iets bijzonders is voor een aantal van mijn kinderen; hebben ze van hun vader).

En nu, donderdag was het al weer een beetje anders; de jongste zat met donkere kringen aan de tafel, huilde om het minste of geringste en was erg snel op zijn teentjes getrapt.
Het is allemaal zo bekend en toch moeten we er ieder jaar weer opnieuw doorheen. De kinderen moeten weer wennen aan het "gewone" leven, aan het ritme van op tijd gaan slapen en huiswerk maken. Gelukkig helpt het weer een beetje mee. We hebben bijna 6 weken lang amper regen gehad, heerlijke temperaturen en zelfs bijna een officiele  droogte!
Maar deze week heeft het iedere dag geregend, gewaaid en de temperatuur is in plaats van 28 graden 8 graden ( oke, 10 graden op het warmste stukje van de dag) dus dan wil je ook niet in het zwembad liggen of aan de oevers van de rivier lekker picknicken.

Maar nu zitten we weer in dikke truien binnen in huis en we merken nu wel, dat de dagen weer korter beginnen te worden. En dan is de omslag toch wel erg groot hoor, in twee dagen tijd 20 graden kouder!

Ook ik moet nu een ritme weer vinden met werken, huiswerk assistentie en koken op een dag. Maar we oefenen met zijn allen gewoon door, dus dat moet wel lukken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten