woensdag 30 mei 2012

Souvenirs (Marja)

Toen we teruggingen naar NL, hadden we 6 dozen extra aan spullen die we naar NL lieten sturen. Een krant met als kop dat er een sneeuwstorm had gewoed (in juli), folders met prijzen, houten bakjes, een snijplank, een boek van kauri hout, koelkastmagneetjes, voorleesboekjes, knip-en plakwerkjes van playcentre, de vlag van de all blacks en van NZ en nog meer typische NZ souvenirs.

Nu we alles aan het uitzoeken zijn, kom die dingen weer tegen. Leuk natuurlijk, maar de keus om te bewaren is nu toch anders. Want voor mij is dat het zelfde als ik hier de vlag van NL in huis zou hebben, mijn muren zou behangen met afbeeldingen van de kaasmarkt, delftblauwe beeldjes op het  toilet hebben staan   of rondlopen met een tas: I love Heemskerk/Amsterdam.
Dus veel van die dingen hebben ineens minder waarde, omdat we er weer gaan wonen. Toen ik ze voor het eerst zag nadat ze waren aangekomen in NL in 2007, heb ik tussen de dozen staan huilen, omdat ik zo'n heimwee had ( niet gelogen; ik zal nog even nadenken of ik hier nog ergens hormonen de schuld kan geven.... ach, ik was vast ongesteld en kwam net uit de nachtdienst. Wat ben ik blij dat ik een vrouw ben!).


Aan de andere kant; wat lijkt het me leuk om straks wat Nederlandse dingetjes te hebben!  Dus bij de marskramer heb ik leuke theedoeken en handdoeken gescoord in rood-wit-blauw, ik ben driftig op zoek naar leuke kleine klompjes om straks kado te doen aan de nieuwe collega's en misschien ga ik nu toch maar zo'n tas kopen...
Toch denk ik, dat ik me wel een beetje moet beheersen; want voor ik het weet sla ik door en zitten we de komende jaren tussen de plastic tulpen en "moderne" souvenirs die al weer jaren uit zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten