woensdag 31 juli 2013

Baking (Marja)

De vakantie is voorbij en de werkweek is weer begonnen. En sinds maandag hebben diverse buren zich voorgesteld aan ons. Dat houdt in, dat de (meestal) vrouwen aan de deur komen met iets, wat ze zelf gebakken  of gemaakt hebben. Dat varieert van zelfgekochte koekjes aan elkaar geplakt met jam en icing (poedersuiker met water) erop tot zelfgebakken koekjes, slices en cornflakes met suikerwater aan elkaar geplakt.

Afgelopen donderdag had een van de buren gewoon een enorme bak met baksels voor de deur gezet.


Ontzettend lief allemaal, maar zelfs met 5 personen is het een hele klus om dat allemaal op te krijgen. En omdat we redelijk zuinig omgaan met alle suiker hier in huis ( en laat dat nou net iets zijn, waar de kiwi's dol op zijn!), gaat het erg langzaam allemaal.

En vanmiddag stond er een dame van de kerk op de stoep. Eens per jaar delen ze welkomspakketten uit aan nieuwe bewoners van het dorp ( ik heb maar niet gevraagd hoe ze wist dat wij hier woonden en nieuw waren; dat  nieuwtje is inmiddels al zes keer het dorp rondgegaan denk ik).

In de doos zaten groenten uit eigen tuin, verse kruiden, een halve koe (naar mijn idee), een informatiefolder over alle clubjes hier in Tapanui en omgeving en veel, heel veel baksels.
En nu? Een luxeprobleem, ik weet het. We willen niemand voor het hoofd stoten, maar als we dit allemaal zelf opeten, groei ik sneller uit mijn broeken dan tijdens mijn zwangerschappen!

Meenemen naar het werk dan? Of naar playcentre? Niet echt een optie, want iedereen kent iedereen en waarom hebben we de baksels van X wel opgegeten en die van Y niet?
Zucht.... dus als toetje vanavond hadden we en een koekje en een muffin. De rest verdwijnt in een discrete verpakking in een mooie, glimmende, zwarte zak. Puur uit zelfbehoud.

Door al die baksels is er in de kasten geen ruimte meer voor mijn eigen triple chocolate cookies, dus ik moet gaan kiezen; gaan de muffins als eerste de eer krijgen om ruimte te maken in de kast of worden het  de koekjes van de overbuurvrouw in het grijze huis?

Ik denk, dat ik er nog maar een sport bij ga doen, want dat ga ik hier wel nodig hebben!



Dit is de oogst van een dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten