vrijdag 12 juni 2015

Dan maar weer het weer....

Ik was laatst aan het chatten met iemand uit NL. Die vroeg me wat het weer zoal doet in NZ.
Het is nu begin december voor NL begrippen. De hoeveelheid regen weten jullie inmiddels al.

Afgelopen dinsdag ben ik gaan fietsen met een vriendin en ik had me veeeeel te warm aangekleed: we hebben bijna de 20 graden aangeraakt die dag! Dat is me in NL nog niet gebeurd, zo  midden in de winter.

Ik had de zondag ervoor ook al heerlijk in de zon gefietst. En dit keer, bij hoge tuizondering was ik hier en daar gestopt om wat foto's te maken van de omgeving:






En afgelopen donderdag deed ik de gordijnen open om dit te zien:


We bleken precies op de sneeuwgrens te zitten: over de heuvel richting Gore op de snelweg, waar een week ervoor de boel nog blank stond, daar was er geen sneeuw op de weg.
Maar op weg naar mijn werk moet ik twee keer een flinke klim maken met de auto en zonder sneeuwschuivers/strooiploeg ziet dat er zo uit:





Verderop heb ik geen foto's meer gemaakt. Want autorijden op een heuvelachtige, bochtige weg in ca 10 cm sneeuw en dan ook nog foto's maken was een beetje te veel van het goede.
En het bleef maar sneeuwen.... IN Gore was het in eerste instantie alleen maar regen, maar dat veranderde ook in sneeuw. En toen begon ik hem wel een beetje te knijpen hoor. Want op de heenweg was dit al een uitdaging geweest, hoe moest ik in hemelsnaam terug naar huis als de sneeuw heviger werd? Terwijl ik in gedachte al een motel aan het boeken was liep mijn collega het kantoor binnen.

En met een rustige stem vertelde hij me, dat ik ristig naar huis kon rijden, hij had er wel vertrouwen in. En net toen mijn ego wat begon te zwellen voegde hij eraan toe, dat hij een 4WD auto had en me op weg naar huis wel zou kommen oppikken van de snelweg, aan de voet van de heuvel waar ik never nooit op zou komen met mijn sneue 2WD volvo..... zucht....

Gelukkig voor mij begon het te dooien en om 2 uur 's middags was de weg gewoon weer helemaal sneeuwvrij.
En nu stormt het. Zo'n echte NL storm, waar de KNMI een mooie kleurcode aan geeft.
Voor komende zondag wordt er weer sneeuw verwacht. Dus ik heb extra batterijen in huis voor de zaklantaarns, eten wat zonder verwarming opgegeten kan  worden voor het geval de stroom weer uitvalt. Extra dekens waren in de aanbieding dus ook die liggen klaar.
Ik ga extra werk meenemen van mijn werk, zodat ik van thuis kan werken mochten de scholen dicht zijn maandag.

Ik ben benieuwd...... Waarschijnlijk rij ik maandagmorgen gewoon weer in de regen naar mijn werk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten