dinsdag 23 juni 2015

Wikken en wegen

Ik vind het heerlijk om te bakken als ik een vrije dag heb.  Zeker als het buiten niet zulk mooi weer is. Even voor jullie informatie: we hebben deze maand wel 6 droge dagen gehad. Ik ben er dus wel een beetje klaar mee en hoop, dat volgend maand het iets beter weer gaat worden.

Maar goed. Ik heb jaren geleden een weegschaal gekocht waar ik erg verknocht aan ben. Zo'n mooie digitale, die per twee gram weegt en zelfs een thermometer en wekkertje erin had gebouwd. Het was inmiddels al een oudje aan het worden die hier en daar wat gebreken vertoonde, maar hij deed het nog.
Tot afgelopen zondag. Alles stond klaar voor de taaitaai ( korte dagen, veel regen, sneeuw etc: weer voor pepernoten en taaitaai!).
En toen deed hij het niet meer. Hij ging niet meer aan. Ik heb nog van alles geprobeerd. Gewoon, dingen die iedereen doet als een machine ermee stopt. Knopje hard indrukken, zacht, snel achter elkaar, er tegen praten ( eerst lief, daarna vloekend en tierend als een volleerd viswijf), batterij eruit en er weer in, alles van voren af aan proberen. Vervolgens de kinderen het knopje laten indrukken ( wie weet dat die kleine  vingertje net iets anders doen). toen dat nit hielp heb ik er een mep opgegeven. Eerst  ben ik gegaan voor een normale corrigerende tik maar toen dat niet hielp ben ik iets krachtiger  aan het werk gegaan.
Helaas.

Omdat ik acuut meer trek kreeg in die taaitaai ben ik naar de buurvrouw gegaan om een weegschaal te lenen. Die gaf me heel lief de hare. Maar dat was een mooie analoge weegschaal die per 25 gram afweegt. En mijn recept vraagt om 18 gram bakpoeder.... wat nu? Niet bakken?

hij heeft het echt heel goed gedaan...

het NZ broertje....

Is dit 16 of 18 gram?


Dat was eigenlijk al geen optie meer. Geen nood, we kennen inmiddels wat mensen en die belden we gewoon even op met de vraag of we een weegschaal mochten lenen.
Maar ik was vergeten, dat de meeste recepten hier in NZ gaan in cups en spoons. De boter moet je wel eens afwegen ( als je het niet wil doen met de aangegeven hoeveelheden die op het pakje afgemeten staan). Maar verder heeft zelfs de meest fanatieke hobby bakker vaak een boek vol met recepten waar je vooral cups voor nodig hebt.
En nadat we een behoorlijk deel van Tapanui hadden afgebeld en we nog steeds geen digitale weegschaal hadden begon de moed me een beetje in de schoenen te zakken. Wat nu?

Fons was inmiddels aan het texten met een collega, die vond dat wij Nederlanders maar anaal waren met zo'n digitale weegschaal. Een beetje van dit en een beetje van dat was toch goed genoeg als het om bakken gaat?
Door deze zin realiseerde ik me, dat ik het al die tijd in de verkeerde hoek had gezocht. Kiwi's hebben geen "normale" weegschalen, dus ik moest het ergens anders zoeken. En ja hoor, mijn Nederlandse vriendin had een gewone normale weegschaal voor me te leen. Die moch ik een paar uurtjes lenen en zo stond ik zielsgelukkig een uurtje later in mijn keuken, omringt door heerlijke kruiden en ingredienten.

We hebben een nieuwe weegschaal online besteld. Niks voor 22 uur besteld en de volgende dag in huis. Dat gaat denk ik nog wel een weekje duren. De weegschaal van mijn vriendin moest weer terug. Ik heb nu in bakjes het bloem voor een dag of 4 aan brood afgewogen klaar staan. Er staat voor 2 porties taaitaai deeg in de kasten en ongeveer een halve kilo aan pepernotendeeg.

Maar de kokosbrood is op. En de ontbijtkoek. En daar heb ik toch echt een mooie weegschaal voor nodig.
Hopelijk duurt het niet lang meer voordat de nieuwe weegschaal komt. Weet je, misschien moet ik gewoon een reserve weegschaal kopen. Voor het geval dat. En extra batterijen . Dan kan ik gewoon doorgaan met mijn leven. Want een beetje onthand voel ik me wel hoor. Alsof ik niet compleet ben....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten