woensdag 18 mei 2016

Dribble....

En toen had ik een van mijn eerste echt sessies als Personal Trainer. Ik had er lang over nagedacht en wist precies wat ik wilde gaan doen. Maar toen ik het overzicht van de sessie op het bord wilde schrijven ontekte ik, dat ik een aanval van vertaalangst had.

Wat ik wilde, is iemand een minuutje laten joggen en dan afwisselen met dribbel op de plaats. Maar hoe heet dat dribbel in het Engels? In mijn hoofd was het volstrekt logisch om dat te vertalen naar "to dribble" want a. het klonk erg goed en b. het zag er erg Engels uit, dus dan zou het wel kloppen. Google translate was misschien een betere optie geweest.....

Helaas had mijn klant nog nooit van deze uitleg van dit woord gehoord. Ze moest er nog wel even om lachen en vragen met wat ik bedoelde. Ik lachte mee , maar in mijn hoofd schoot ik in paniek: oh mijn hemel, had ik iets totaal onpasselijks op het bord gezet en was ze gewoon te beleefd om er iets van te zeggen?)

Toen ik thuis kwam en het voorval aan manlief vertelde moest hij heel hard lachen... dribble, dat is kwijlen!
Ik schrok me wild en ben meteen op internet gaan kijken... het zal toch niet.....

Gelukkig betekent to dribble niet ALLEEN maar kwijlen. Het betekent ook dribbelen. En biggelen. En kwijlen.

Juist.

Nou ja, ik kan alleen maar zeggen dat als mensen met mij werken, het in ieder geval niet snel saai zal worden. En wie weet leren mensen nog wat Dunglish onderweg. Kan nooit kwaad toch, een extra taal leren?

Maar als ik nu eens essie voorbereid, zet ik alles thuis alvast in het Engels op papier. Dan kan ik even rustig nadenken wat ik precies wil zeggen in het Engels. Wie weet voorkomt dat later wat genante momenten. Hoewel ik  van mezelf wel durf te zeggen, dat dat inmiddels een van mijn sterke kanten is geworden sinds we hier wonen. Mede dankzij mijn Dunglish heb ik me hier af en toe onsterfelijk gemaakt, dus misschien moet ik het wel gewoon omhelsen en uitdragen naar de buitenwereld.

Of ik knoop er een Nederlandse les aanvast voor mijn NZ klanten. Leren ze gratis een tweede taal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten