maandag 9 mei 2016

Leuke traditie?

De herfst is nu een aardig eind op weg. Op 1 juni begint hier officieel de winter, dus dat wordt ook wel wat.
En hoewel we ongelooflijk veel geluk hebben met het weer ( afgelopen weekend nog 20 graden), is het om 18:00 al donker. De blaadjes vallen nu in rap tempo van de bomen en de NZ herfst/winter tradities gaan weer van start.

In NL hebben we de pepernoten, banketstaaf, erwtensoep, boerenkool en marsepein als de dagen korter beginnen te worden.

Hier worden er weer cheeserolls verkocht, die je bij heerlijke (maaltijd)soepen op kunt eten.
Het is de tijd van de roasts, stews, maaltijden uit de slowcooker en natuurlijk het eenden schieten.

Juist.

Afgelopen weekend, het weekend van moederdag, is het zogeheten "duck shooting " seizoen geopend. De mannen trekken zich dan massaal terug in hun maimai ( schuilhut), om van daaruit op wilde eenden te jagen.  Veel moeders zaten dit weekend dan ook alleen thuis met hun kinderen, omdat dit een Belangrijke Traditie is.

Zelfs de supermarkten adverteren met speciale duck shooting specials: aanbiedingen om de opening van het seizoen te vieren. dat doe je natuurlijk met bier, kant-en klare worstjes en chips; allemaal voor in de maimai.

De jagers hebben het liefst wat mistig weer heb ik begrepen. Gelukkig voor mij, als recreant, was het zalig zonnig weer met een klein windje.

Vandaag, maandag was het het gesprek van de dag. Of Fons nog was wezen jagen. Ja, zoonlief had er 36 geschoten. Nee, alles mee naar huis, niets voor moeders meegenomen, hahaha.

En dan heeft mijn Nederlandse ziel het toch wel even zwaar hoor. 36 eendjes afschieten! Waarom dan? Eten die mensen de hele winter eend? Plukken ze de beestjes voor een nieuw kussen?

Mijn dochters kwamen vandaag thuis met nog meer geweldig nieuws.  Morgen is er op school een pluk-wedstrijd.
Kijken wie het snelst zo goed mogelijk een eend kan plukken.
Ik kan je zeggen, dat deze vaardigheid niet zo hoog op mijn verlanglijstje staat om heel eerlijk te zijn.... Ik weet niet of mijn meiden gaan of willen kijken, maar ik ben blij dat ik niet op school hoef te zijn morgen.

Sommige tradities neem ik met liefde over, maar dit is er eentje die ik oversla. Geef mij die cheeserolls met soep maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten