vrijdag 18 november 2016

Wijntour

Twee jaar geleden heb ik met een vriendin een wijntour gedaan door Alexandra. Dat is een heel droog gebied, waar bijna nooit regen valt.

Maar twee jaar geleden had ik het enorme geluk om een van de zeldzame regenbuien mee te mogen maken. Gedurende de hele wijtocht heeft het toen geregend en we kwamen helemaal nat en doorkleumd thuis. Want  die wijntour was op de fiets!

Vorig jaar heb ik hem niet gedaan. Het weer was heerlijk!

Dus dit jaar wilde ik me er toch maar aan wagen. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat het nog een keertje mis zou gaan , niet waar?
Bovendien had mijn vriendin nog een heel goed idee; ze had ebikes. Of ik het leuk zou vinden om op de ebikes de wijntour te gaan doen? Nu had ik nog nooit op een ebike gezeten, maar het idee dat ik niet zo hard hoefde te trappen trok me wel. Zeker als je 3 wijngaarden afgaat en weer naar huis moet fietsen.

Er was een dresscode, dus met mijn zomerjurk in mijn logeerkoffer ( ik hoefde na de tour niet meer naar huis) vertrok ik richting Alexandra. Ik had wel op de buienradar gezien dat er een bui aankwam, maar ik hield goed moed. We vertrokken op tijd. Met 18 graden en bewolking was het heerlijk fietsweer. De eerste wijngaard lag boven op een heuvel en ik moet zeggen; ik heb nog nooit met zoveel plezier een heuvel opgefietst! Terwijl de andere deelneemsters druk in de weer waren met het terugschakelen, op de trappers staan en laagjes uittrekken, zigzagden wij tussen iedereen door en kwamen we met een iets verhoogde ademhaling ( je moet wel blijven trappen, anders gaat het motortje uit en dan wordt de fiets wel erg zwaar) zonder te zweten bij de eerste wijnproeverij aan. Een deel van de dames bekeek ons met ontzag; hoe fit waren we wel niet? Maar net toen ik vals bescheiden een mooie opmerking wilde maken, riep er iemand dat we aan het valsspelen waren, omdat we met een motortje fietsten.
Nu zou ik het daar wel mee eens geweest zijn als ik zelf die heuvel had moeten opploegen, maar nu stond ik aan de andere kant en kon ik het niet echt valsspelen noemen. Eerder creatief omgaan met de beschikbare vervoersmiddelen.

Tijdens mijn derde proefglas (heerlijke chardonnay), begon het te regenen. Eerst zacht, maar al snel stonden we onder het afdakje te schuilen voor een heuse wolkbreuk. De rondleiding tussen te wijnranken hebben we maar even laten zitten. Het stopte niet met regenen en ik kreeg een deja-vu gevoel. Het zou toch niet he....

Wederom was ik blij met de ebikes; terwijl de rest van de groep zich klaarmaakte om naar de volgende wijngaard te gaan, stapten wij op  de fiets en konden we met een mooi hoog tempo de regen opvangen in onze leuke zomerjurkjes. We waren er als eerste. Ik heb wel ontdekt, dat je jezelf niet echt warm kunt fietsen. En de hoeveelheden alcohol die ik dronk waren niet groot genoeg om me door te warmen.

Bij de derde proeverij stonden ze ons op te wachten met handdoeken. De temperatuur was inmiddels gedaald naar 8 graden en dan is zo'n leuk zomerjurkje ,et eenregenjasje eroverheen niet zo heel warm meer....

Na de laatste proeverij gingen we naar een cafe voor wat eten. En daar stond en open haard aan!
Heerlijk.

Toen we naar huis fietsten was het nog steeds koud, maar het was inmiddels gestopt met regenen.

Ik vrees, dat ik toch wel mijn conclusie moet trekken. Motatapu fietsen en Marja: voor het eerst in het 10-jarig bestaan regende het. De rivier stond te hoog om te kunnen finishen en alle deelnemers werden omgeleid. Marja en wijntochten op de fiets in het droogste gebied van NZ; meer regen dan normaal in een paar maanden valt.

Ik vrees, dat fietsevenemebten en ik zorgen voor een goede neerslag in het betreffende gebied. Dus als ze last hebben van extreme droogte, hoef ik alleen maar een fietstocht te boeken daar!

Maar als ik nu eens een mooie fietstocht wil maken door NZ ( zoals de railtrail), hoe gat ik die dan droog doorkomen? Of zal ik gewoon maar investeren in een goed regenpak ( uit NL denk ik, die hebben wel ervaring met deze combinatie) en een paar mooie regelaarsen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten