zondag 9 februari 2014

Back to school (Marja)

De eerste volle week van het schooljaar zit er op; de kop is eraf.
Afgelopen maandag bracht ik vier kinderen weg: E. en S. op weg naar de basisschool, waar E. haar laatste jaar gaat doorbrengen. Ze is nu een senior en dat voelt erg groot; voor haar en voor mij. Het was dan ook wel even zoeken in de klas met een andere juf, ander lokaal en nieuwe kinderen voor een deel. S. had daar minder last van. Zodra zijn tas met (al die keu-rig gekafte schriften) in zijn bureau was geleegd, was hij buiten spelen met zijn vrienden en kon ik hem niet vinden om gedag te zeggen. Met de oudste was het weer een heel ander verhaal: in haar gloednieuwe uniform gingen we op weg naar Blue Mountain College, om haar bij het juniorblok af te zetten. Een beetje witjes, erg stilletjes liep ze naast me. Toen we bij het juniorblok aankwamen, zag ik nog meer kinderen met dezelfde kleur en uitdrukking. Gelukkig, ze stond er niet alleen voor.

Bij mij kwam de eerste dag middelbare school ook weer naar boven: veel te veel lokalen, verschillende docenten, allemaal nieuwe vakken en geen idee wanneer je waar verwacht werd om wat te doen. Bij mij is het helemaal goed gekomen, voor haar hoopte ik hetzelfde. Na haar was het de beurt aan de jongste. Hij gaat tot aan de zomervakantie drie dagen in de week naar kidzway en twee ochtenden met mij mee naar playcentre. Dus we hoeven ons niet te vervelen zeg maar.

De kinderen waren vrijdag als vanouds moe en zeer moe. Na een week van alle indrukken (en ineens weer Engels spreken en horen, luisteren en doen) en 's avonds nog in het vakantieritme blijven hangen (want ineens bedacht het weer: de school s begonnen, dus nu zetten we het mooie weer aan!), zaten Fons en ik vrijdag avond met moeie kinderen aan de tafel.

Maar al met al een geslaagde eerste week. En ik ben echt wel retetrots op mijn oudste dochter, die met haar 10 jaar een van de jongste leerlingen is. En dan ook nog een brugger. Die nu scheikunde krijgt, Maori (zooooo jaloers op!), wiskunde, food and fabric, houtbewerken  en meer. Die nu echt huiswerk krijgt, in augustus op skikamp gaat en daar heel veel zin in heeft.

Kleine kinderen worden groot en zo hoort het ook. Maar dit is toch wel een tikkie sneller dan ik me had voorgesteld!


Nu is het zondag en na een weekend hangen en genieten van het weer is het dan echt over. Morgen gaan we er weer voor. Nog tot pasen, dan is de eerste term voorbij en hebben we weer twee weken vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten