vrijdag 31 januari 2014

Kadootje! (Marja)

Fons kwam thuis met een kleinigheidje: een collega had een paar abrikozen over en hij had er een kilo of 4 -5 over...... Met het idee dat ik er wel raad mee wist, kwam manlief heel blij met de tas thuis.

Vier kilo abrikozen!  Een deel ging in de vruchtensmoothie, een deel werd er vers opgegeten  en dan bleef er nog een redelijk groot deel over. Wat te doen?
Ik had toevallig nog wat suiker over om jam mee te maken ( de vogels waren sneller bij de zwarte bessen dan ik) en ik besloot om het een gooi te geven.

Dus met een kilo geschilde en ontpitte abrikozen toog ik aan het werk. Het resultaat ziet er geweldig uit, maar ik heb het nog niet geproefd......



De rest wild eik al weggeven  aan vriendinnen, toen ze met het idee gaven, om het gewoon in te vriezen en in de winter in de crumble te gebruiken.

En toen bedacht ik me, dat ik ze misschien ook wel zou kunnen laten drogen in de oven, net als ik met de tomaten had gedaan vorig jaar. Die waren erg lekker geworden!  Ik heb het even opgezocht op internet en een uurtje later stond er een bakplaat vol abrikozen in de oven te drogen!

Volgens het recept zou het in een uurtje of 6-8 gedana moeten zijn. Klaar als je er geen vocht meet uit kunt drukken. 's Avonds rond een uur of 11 had ik het eigenlijk wel gezien. De volle plaat had zeker 7 uur in de over gestaan en ik kon er vocht meer uitkrijgen. Maar ze zagen er nog net zo mooi rond uit als voordat ze de oven ingingen , helemaal niet zoals ik ze in de supermarkt koop!

Maar he, alles wat je zelf maakt ziet er  niet-supermarkt uit, dus met een gerus gevoel ging ik slapen. De volgende dag  stonden mijn zogenaamde gedroogde abrikozen  in een laagje eigen sap te soppen in hun doosje. Wat was hier misgegaan?

Na het opnieuw lezen van het recept snapte ik het: de kleine lettertjes..... zo'n nb: niet de plaat te vol doen met abrikozen, want dan kan de oven zijn vocht niet kwijt en drogen de abrikozen niet.... ah.... weer wat geleerd!

tsja.... allemaal voor ons dus...

Eigenlijk mijn leven in een notendop: linksachter de kwark die staat uit te lekken, rechts mijn broodbakkom en voor de abrikozenjam in wording



Tadaa: abrikozenjam!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten