vrijdag 1 augustus 2014

Voorproefje (Marja)

Gisteren was het er zomaar ineens: een lente dag! De kou had zich voor eventjes verstopt. 's Morgens liep ik de deur uit met mijn winterjas, om die heel snel na een half uurtje uit te trekken. De zon kwam erbij en 's middags ging de temperatuur omhoog tot 17 (!!) graden!

Jeetje, toen mertke ik wel, dat ik de winters hier toch wel erg lang vind duren. Ik ben niet echt bepaald een fan van de november/decemberperiode in NL  als ik heel eerlijk ben. Een groot deel van mij vind het reuzegezellig, de lampionnen optochten, sinterklaaslekkernijen en de kerstlichtjes, maar als moeder betekent dat voor mij, dat ik vanaf de herfstvakantie met stuiterballen in een huis leef die in januari compleet uitgeteld ziek op de bank liggen, compleet uitgeblust door alle leuke en indrukwekkende dingen die ze hebben meegemaakt. Mijn kinderen geven dan ook de voorkeur om dat door middel van een een of ander gezellig virus uit hun lijf te krijgen, waardoor ik over het algemeen in de kerstvakantie met zieke kinderen in huis zit.

Maar nu is er niets en dat is ook zo saai. Geen lichtjes in de duisternis, geen kerstmuziek in de straten als je in  de schemering om 4 uur je boodschappen doet. Geen taaitaai, tenzij je alles zelf maakt natuurlijk.

Maar nu, heel voorzichtig, merken we, dat het langer licht  begint te worden. Fons komt nu niet meer in complete duisternis thuis en ook als we opstaan en het een mooie dag is, merken we al en verschil. De vogels fluiten hier zomer en winter door, dus daar merk ik niet aan dat de lente eraan komt.

Maar gisteren en vandaag hebben we! Het weekend gaat de temperatuur weer keurig naar beneden ( wederom onder de 10 graden). Want 17 graden voor eind januari ( vergelijk met NL) is natuurlijk wel erg warm.

Straks ga ik heerlijk een stuk fietsen en genieten van het zonnetje. Wel jammer, dat er een weerswaarschuwing is afgegeven , omdat er een stormachtige wind over het zuidereiland blaast op dit moment. Met windstoten van ca 120 km/u moet ik dus mijn route handig uitstippelen: uurtje tegn wind in werken en dan naar huis geblazen worden met de zon in mijn rug.

Zo wordt trainen  voor de Motatapu ineens weer  interessant!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten