zondag 11 november 2012

Kiwi Style (Marja)

Nieuw- Zeeland is een land van houtje touwtje. Ook vanwege de armoede die er is, maar ook de cultuur...je bouwt een huis, bouwt er later nog weer twee keer iets aan en dan zit je met een huis met twee voordeuren die niet gebruikt worden en een achterdeur die in de huiskamer uitkomt....zoiets. Of er wordt een ketel geinstalleerd zodat er warm water is in de garage, blijkt dat de slangen van het warm en koud water omgekeerd aangesloten zijn ( wat handig is om te weten als je je wasmachine gaat aanlsuiten die alleen maar koud water nodig heeft).
Maar goed, je hebt het idee. Nu hebben ze in Blenheim iets, waar ik me toch nog regematig over verbaas.  Als je over de snelweg rijdt die door Blenheim gaat, moet je over een grote rotonde. En dwars over die rotonde loopt een spoorlijn. Dat houdt in, dat als er een trein komt, je midden op de rotonde stl staat voor de overwegbomen.
Ik had al moeite met dat hele links rijden, rotonde nemen met de klok mee, naar rechts kijken of er verkeer aankomt.... en dan is dit net iets te veel voor mijn systeem om te kunnen behappen....
Mijn enige geluk is, dat er maar twee keer per dag een trein overheen gaat. Dat is dezelfde trein. 's Morgens vroeg vertrekt hij vanuit Christchurch, om dan via Blenheim naar het westen te gaan. Schijnt een waanzinnige mooie rit te zijn en een aanrader voor iedereen die een beetje toerist wil zijn hier. En nadat hij bij het eindstation is geweest, gaat hij over hetzelfde spoor weer terug.


Main Street gaat over in Sinclair Street, de hoofdwegen van Blenheim. De streep door het groen en de rotonde is het spoor





Ik weet de tijden niet, maar heb tot nu toe de mazzel gehad om dit te vermijden. Want dit lijkt me een behoorlijk chaotisch gebeuren. Aan de andere kant, iedereen rijdt hier als een chaoot, dus of ik het verschil zou kunnen merken..... Begint al te wennen, kiwi style!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten