dinsdag 24 maart 2015

Belastingdienst

Ik ben gelukkig niet de enige.
Ik vrees dat ik ook niet de laatste ben. Of dat dit de laatste keer is.
Ik heb het over De Belsatingdienst. Sinds wij in NZ wonen is het ineens heel lastig allemaal. Want we hebben nog een huis, maar geen werk in NL. 
En hoewel ik me niet kan voorstellen dat wij de enige zijn die in dit schuitje zitte, heb ik dat gevoel wel regelmatig.

U wilt uw adres wijzigen online? Dat kan nu niet, want u heeft geen aangifte open staan dus dan gooien wij ons systeem gewoon op slot. De ouders van Fons hebben het ook nog geprobeerd. Het kostte even wat moeite , maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. Brieven vanuit NL doen er tussen de 10 dagen en drie weken over ( nog steeds niet uitgevonden waarom die spreiding, ik denk dat het aan de windrichting ligt).

Dus als de belastingdienst dan een standaard brief uitdraait met daarin de mededeling dat je binnen 5 dagen moet reageren ( ander VETTE pech), dan zijn we dus al te laat. En een verzoek tot betaling is ook te laat, waardoor we de aanmaning binnenhebben nog voordat we het geld hebben kunnen overmaken. Met het daarbij behorende dreigende toontje, dat zit er dan wel weer gratis bij.

Bellen dan? Lastig met het tijdsverschil. Want dan moeten we toch ineens iemand anders hebben en die is in bespreking. Of ik om 3 uur  even terug kan bellen om het opnieuw te proberen? Ehhh... nee dus.
De aangifte van 2012 is nog steeds niet rond ( we krijgen geld terug, zou het daar aan liggen?) en nu moeten we alle spullen alweer opsturen voor het afgelopen jaar. Maar de papieren  die we nodig hebben daarvoor zitten in dezelfde postzak ( of eentje later) als die van de aanslag. Dus weer een race tegen de klok.

Maar ze zijn hunleven aan het beteren. Ik denk dat ze door hebben gehad, dat er post naar het buitenland vaak veel te laat aankwam of zelfs verdween. Daarom hebben ze een  commissie opgericht die een denktank hebben opgezet. de knappe koppen zijn om tafel gaan zitten, hebben geluncht en gedineerd om goed alles op de rit te krijgen. Misschien werd er nog een bijscholing, symposium en congres tegenaan gegooid, zodat alle koppen van kantoor Buitenland dezelfde kant opstonden. Weg met de tegestrijdigheid en moeizame communicatie, we gaan voor de duidelijkheid en eenduidigheid!

Kijk, zo'n houding kan ik dan wel weer waarderen. Kost een paar centen, maar dan kunnen alle Nederlanders in het buitenland ervan profiteren.

Hoe ik dit allemaal weet? Ik heb het resultaat van de congressen, zakanlunches en uren van vergaderingen van de week ik de bus gehad.
Zes brieven van de belastingdienst. Zes blauwe enveloppen op dezelfde dag bezorgd. Einde van het wachten, eindelijk duidelijkheid.
Drie enveloppen voor mij, drie voor Fons. Met een kloppend hart maakte ik de enveloppen open.

En viel stil.

Zes precies dezelfde brieven. Geschreven en verstuurd op dezelfde dag. Want als je gewoon heel veel brieven tegelijk verstuurt, dan komt er uiteindelijk wel eentje aan moeten ze denken in NL. En als het er heel veel tegelijk zijn, dan gaat het misschien zelfs wel sneller dan anders. Je weet  het ten slotte maar nooit he. Een hele logische gedachtegang, waarvoor ik deze harddenkende mensen dan ook wel een welgemeend compliment moet geven. Dit valt denk ik in dezelfde categorie: als dat ding het  nu weer niet doet geef ik er een nog hardere klap tegen.

Ze waren alleen wel vergeten om de "reageren voor deze datum"  aan te passen. Dus ik kon maximaal over een week geleden nog dingen veranderen.

De belasting dienst.....ik denk dat leuker de lading op dit moment niet helemaal dekt...

En ik denk dat ik maar een fles wijn ga open trekken.

1 opmerking:

  1. Oooooh my goodness! Dat kan dus ook nog. Ik dacht dat we alle varianten van de onkunde van de Belastingdienst hier in Zweden wel gehad hadden. Maar 6 dezelfde brieven? Wat een oelewappers! En die fles wijn, goeie tip! Denk dat wij maar even naar de Statsbolaget moeten rijden om wat in te gaan slaan. Heb zo het idee dat er voor ons ook nog wel eens verrassingen aan zitten te komen. PS online al bij de Nationale Ombudsman een klacht ingediend? (https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/criteria)

    BeantwoordenVerwijderen