woensdag 4 maart 2015

Even zwaaien

In NL zie je het vooral bij motoren. Even de linkerhand van het stuur, omlaag houden ( want gewoon zwaaien naar elkaar is niet stoer) als een groet. Een teken van deelnamen aan ene soort van geheim genootschap. Een "wij" tegen "zij" idee zeg maar.

Nu rijden we hier aan de linkerkant van de weg. Dat zou inhouden, dat je hier je rechterhand van het stuur zou moeten doen om die coole  groet te doen. Maar omdat bij motoren het gas aan het handvat rects zit zou dat betekenen, dat je aan het eind van je coole teken bijna stil staat. En dat is dan weer niet zo cool.

Dus zwaaien de motorrijders hier gewoon naar elkaar met ene hoge hand of ze zwaaien niet. Ik weet het eigenlijk niet, want ik ben niet op de motor geweest in NZ. Fons wel, maar ik weet niet of hij ook toevallig ook mede- motorrijders is tegengekomen. Dat moet je hier in de buurt echt treffen zeg maar.

Ik heb ook een nieuwe groet ontdekt hier. Ik weet niet of dat iets is wat typisch is voor deze regio, het zuidereiland of de omgeving Tapanui.

Ik rijd vier keer in de week naar Gore,  dat is een half uurtje rijden van Tapanui. Ik doe dat zo rond dezelfde tijd en kom regelmatig dezelfde autp's tegen. Of  mee, ook op weg naar Gore .Wat inhoudt dat ze DUS langzamer rijden dan ik en dat ik me dan regelmatig zit op te winden omdat ik niet te laat wil komen op mijn werk. Ja, het is een snelweg, maar tweebaans en erg bochtig. Dus inhalen kan maar op bepaalde plekken. Maar dit even terzijde.

Sommige mensen rijden in auto' waar er heel veel van zijn hier: van die boerderij 4WD, vies, modderig. Dat kan dus een Holdon zijn, of een Toyota. Ik hou ze niet uit elkaar onder al die modder en koeiepoep.
Sommige auto's komen minder vaak voor en die pik ik er zo uit. De rector van Blue Mountain College bijvoorbeeld rijd in een grijze fiat 500 met rode strepen. En de receptioniste van het gezondheidscentrum rijdt in een blauwe mini. En een van de zusters rijdt in een zwarte mini.

En wij rijden in een volvo. Ook niet een gangbare auto. De mensen weten dat de dokter in deze auto rijdt en ik heb de afgelopen tijd ontdekt, dat mensen ook naar mij zwaaien als ik ze tegemoet rijd. Niet toetern dus, maar gewoon heel hard zwaaien bij het voorraam, want je wil natuurlijk wel zeker weten dat je zwaai gezien wordt.
Dus daar doe ik tegenwoordig aan mee. Iedere tegemoetkomende auto wordt uitgebreid bestudeerd om te zien of ik de bestuurder ken. Soms ken ik de bestuurder niet, maar herkent die persoon wel de volvo ( of had zin om gewoon te zwaaien) en krijg ik een vrolijke groet, die ik natuurlijk uitgebreid beantwoord.En dat maakt toch, dat ik regelmatig met een grijns achter het stuur zit. Totdat ik weer achterop een langzame auto stuit die GEEN haast heeft om in Gore te komen die dag....

En net zoals ik dan ana Fons 's avonds kan vertellen dat ik die-en-die tegenkwam in de auto kan ik me voorstellen, dat zij de vrouw-van weer zag rijden op de snelweg.
 En dat we elkaar even gegroet hebben.

Toen kreeg ik weer even een van mijn talloze vooruitblikken over onze vakantie in NL.  Ten eerste zijn daar veel te veel auto's om juist diegene van onze vrienden eruit te pikken. Zij weten niet in welke auto we rijden, dus ik vrees dat dat niet werkt. Ik kan ook gewoon naar iedere tegenligger zwaaien om ze ook zo'n leuke dag te bezorgen, maar ik vrees dat mijn gezwaai nog meer afleiding geeft bovenop alle ander verkeersimpulsen die we al hebben daar: fietsers, voetgangers, verkeerslichten, rechtsrijden, nog meer verkeer.....

Toch jammer. Misschien bewaar ik deze voor de laatste week ofzo. Gewoon, om te zien wat de reactie is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten