donderdag 5 december 2013

Uitersten (Marja)

Een week geleden hadden we de openhaard aan, dikke truien aan en sliepen we met electrische dekens aan, omdat het zo fris was.

Vandaag hebben we de 29 graden gehaald en een uv-straling die boven de 12 uitkwam: wegfikdag zeg maar.
Het is nog steeds wennen aan de enorme verschillen per dag en per seizoen, zowel als in de seizoenen hier.
Toen ik dat op het schoolplein vertelde, werd me doodleuk medegedeeld, dat het volgende week ook nog rustig zou kunnen sneeuwen. Serieus? Er werd driftig om mij heen geknikt ter bevestiging van het verhaal. In Dit deel van Otago kun je je winterkleren nooit opbergen, want het weer kan zomaar omslaan en dan heb je je dikke jas en dekens toch gewoon weer nodig. Geen hittegolf dus, geen lange, hete zomer zoals in Blenheim.

Het voordeel is wel, dat de avonden afkoelen en we altijd in een redelijk koele slaapkamer gaan slapen. Dit in tegenstelling tot de kinderen, wiens slaapkamer op het westen liggen en dis dus in een soort sauna gaan slapen, om halverwege de nacht wakker te worden omdat ze het zo koud hebben.

Wij hadden voor de mooie, zomerse temperatuur een oplossing gevonden: het zwembad inwijden als gezin. We hebben voor 100 dollar de sleutel tot aan pasen ( de herfst dus) en we kunnen zwemmen wanneer we willen. Dus na het eten de badpakken aan, handdoek om en op de slippers wel 3 minuten lopen ( dat kwam omdat ik langzaam liep, we kunnen het ook binnen 2 minuten redden). Spullen in een hoek en springen maar! En omdat we inmiddels al meerdere mensen kennen, waren de kinderen al snel met vriendjes aan het spelen.
Het grote bad; er is nog een babybadje..




Na een uurtje zijn we weer in de slippers gestapt om naar huis te gaan.

En nu is het hier binnen 27 graden, terwijl buiten de temperatuur al keurig aan het dalen is  naar 20 graden.... En morgenochtend, als we uit bed komen, zal het zo'n 16 graden in huis zijn door de natuurlijke ventilatie hier ( ikzelf noem dat zo, omdat afwezigheid van isolatie zo deprimerend klinkt...). En dan loop ik weer met mijn zomerjurk aan en een dik vest eroverheen, dikke sokken aan tot een uur of 10, want dan is het buiten heerlijk, terwijl het binnen nog koud is. Later verandert dan weer in koel, want als buiten het kwik weer stijgt, is het binnen heerlijk.

Binnen en buiten 28 graden, waar zou ik in hemelsnaam beter af zijn?
Zomer in NZ, ik vrees dat het nog wel even duurt voordat ik er echt aan gewend ben.... Ik ga zo maar even mijn dikke vest uit de doos halen voor het geval dat.... Stel je voor, sneeuw..... toch nog een witte kerst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten