dinsdag 4 juni 2013

Bijscholing (Marja)

Afgelopen week was er op school een bijeenkomst voor ouders. Er werd uitleg gegeven, hoe er lesgegeven wordt mbt het rekenen op school. Ik had voor mezelf het idee, dat ik als moeder echt wel goed op weg was met het overhoren van de tafels, en coachen en begeleiden van mijn kinderen (niet op je vingers tellen, geen rekenmachines erbij, dat soort dingen).

Man, wat ben ik even om-, bij- en hergeschoold! Want zo werkt het hier niet. De spreekster kwam met allemaal voorbeelden over het omgaan met kinderen en rekenen, en wat volgens haar de meest gemaakte "fouten" zijn.... ehhhh.... dat was ik dus. Dat was even slikken, maar ook heel leerzaam.

Belanngrijkste tip: als je kinderen helpt met leren van bijvoorbeeld te tafels, dan moet je ze niet testen. Dus niet 4 x 3 =.... weet je het niet? Denk eens goed na. Je wist het gisteren, dus nu ook....kom op, je weet het wel!

Die mevrouw gaf als voorbeeld: als je mij 3.24 x7.893 vraagt en ik weet het niet, dan weet ik het ook niet na drie keer vragen en nadenken. Dat is testen, niet begeleiden.  Wat hier de methode is: spelletjes, spelletjes, afkijken, rekenmachine gebruiken,vingers gebruiken,  afkijken en meer spelletjes. Zo zien kinderen iedere keer het juiste antwoord en dat slijt er dan vanzelf een keertje in (vermoed ik).

Ik wou dat ik vroeger zo les had gehad.......


Ze leren de keer-sommen en de deel-sommen tegelijkertijd. Zo worden kinderen vanaf de tafel van 1 geleerd om heen en weer te denken, strategieen uit te dokteren en direct praktisch toe te passen. Ze krijgen alle sommen in verhaaltjes, in andere vormen en doen dus heel veel spelletjes met kaarten, dobbelstenen, whiteboards (kleintjes dan wel , voor ieder kind een). Vooral voor kinderen met faalangst is dit erg prettig, omdat ze tijdens een spelletje de druk om te moeten presteren niet zo erg voelen. Ik ben er thuis meteen mee aan de slag gegaan. En het werkt! Ze hebben niet eens het idee, dat ze bezig zijn met partonen herkennen, tafels leren, bouwstenen in hun beheer nemen om later (groep 8) te kunnen wortel trekken, met decimalen en breuken  te kunnen rekenen en te kunnen machtsverheffen. Groep 8 he.... daar schrok ik wel een beetje van....tsjonge... En dat met een spelletje kaarten....

Er is uit onderzoek gebleken, dat een half uurtje geconcentreerd werken veel effectiever is dan lang blokken. Bovendien gaat met te lang werken  de weerstand tegen  het rekenen omhoog. Spelletjes spelen zorgt ervoor, dat er met plezier met alle lesstof omgegaan wordt. Dus ik heb whiteboards aangeschaft, we spelen 10-pin bowling, salut, snap, iets met snakes en weet ik meer.  En nu zitten de tafels bij mij er ook were helemaal in. Ik heb deze truc gejat om met S. de woordpakketten te oefenen in het Engels en hij vraagt nu iedere dag, of we eindelijk weer eens de woordjes kunnen oefenen . Ik bedenk me nu, dat ik dot op film moet zetten want ik vrees, dat er een tijd gaat komen, dat hij niet meer met stickers en spelletjes te verleiden is om zijn huiswerk te maken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten