dinsdag 11 juni 2013

Lunch time (marbja)

Als je al een tijdje in een andere omgeving woont, ga je wennen aan de dingen zoals ze hier zijn. Datgene wat me eerst erg opviel, is nu gewoon geworden. Maar voor de mensen in NL zijn het nog steeds bijzondere dingen. Tijd dus, om mijn oogkleppen  even af te doen en weer opnieuw met Hollandse ogen mijn omgeving te bekijken.

En dan zijn er toch wel weer veel bijzondere dingen te melden! Zo doen ze hier niet alleen aan schoolmelk, maar was er een minister zelfs even van plan, om voor alle kinderen een ontbijt  op school te betalen. Zo wist hij zeker, dat de arme kinderen  in NZ in ieder geval een goed ontbijt hadden door de week... Helaas vond een groot deel van de regering dat niet zo'n slim idee, met veel problemen in de zorg die nog opgelost moeten worden ( en heel veel geld kosten) en schulden die hier en daar nog aanwezig zijn.  Ik zeg je, politiek is overal hetzelfde!

Maar goed, wat ze hier wel op school hebben, is dat je drie dagen per week lunch kunt bestellen op school. Op dinsdag en donderdag kun je voor 4 a 5 dollar een broodje bij Subway vandaan bestellen. Al die broodjes worden vlak voor de lunch afgeleverd en die kunnen de kinderen dan op de daarvoor bestemde plek afgehaald worden. Op woensdag verzorgd Sakim sushi voor de liefhebbers en op vrijdag kan er voor 2 dollar een ticker gekocht worden voor de sizzling sausage. Dat zijn worstjes op de bbq. Bij alle evenementen zijn die beschikbaar: erg populair dus. Vorig jaar waren er ook nog pizza's beschikbaar voor de lunch, maar dat is nu afgelopen.

Met een klef witbroodje en ketchup, dat is alles...



In Tapanui is dat laten bezorgen  niet anders. Er is een pie-warmer in de keuken van school, dus de hartige taart die je hebt besteld bij de supermarkt of  die nog over was van gisteren, kun je daar gewoon opwarmen. Maar je kunt in Tapanui ook gewoon patatjes bestellen bij de plaatselijke snackbar. Wordt allemaal tijdens de lunch warm afgeleverd. Of je vult een boodschappenbriefje in. Dan komen de lekkernijen vanaf de supermarkt  gewoon bij je op school. Ik weet nog niet, hoeveel kinderen er daar gebruik van maken. Maar met een grote boerengemeenschap zou het me niet verbazen, dat er veel mensen tussen de middag warm eten en 's avonds brood eten. We gaan het wel meemaken. Maar ik kan me niet voorstellen, dat er in NL zoiets op poten gezet zou worden. Ik denk, dat er teveel regeltjes zijn, waardoor dat vrijwel onmogelijk is.
Mijn kinderen krijgen altijd keurig een lunchtrommel met brood, brainsnack (iets gezonds voor tussen de lessen door), iets voor het 10 uurtje en een klein koekje mee.  Maar vandaag.... voor het eerst Subway tussen de middag! Ik ben beniuewd hoe ze het vinden! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten