donderdag 27 juni 2013

Sneltreinvaart (Marja)

De laatste week in dit huis is al halverwege en de dagen lijken wel sneller en sneller te gaan. Nu kan dat ook komen, door alle activiteiten die we de afgelopen tijd hebben gedaan: op kindy hebben we het Maori nieuw jaar gevierd, we zijn nog een dagje naar Nelson gegaan en we zijn bezig geweest met Het Dansfeest.

Om het jaar wordt de sporthal afgehuurd door school. Dan geven alle leerlingen een dansvoorstelling voor iedereen die het wil zien (en dat zijn er heel veel!). Weken van te voren zijn de leerlingen bezig op de tennisbanen, in de hal, op het plein of in de klas, om alle pasjes onder de knie te krijgen.Soms gebeurt dat op hetzelfde tijdstip, met bijzondere resultaten.... De kleintjes kijken dan vol bewondering naar de anderen, waardoor de halve dans plat ligt. 
En dan wordt er ook nog heel veel tijd en aandacht besteed aan de kostuums en de make up, maar daar zijn de ouders dan ook weer voor nodig. Zo heb ik de afgelopen weken geholpen met het verven van kussenslopen in allemaal Afrikaanse kleuren. Een deel daarvan  is thuis gedaan, omdat het veel te hard regende om het op de tennisbaan te doen (de verf drupte nogal, dus het kon niet in de klas).
Op de dag van de uitvoering heb ik met mijn schmink in de klas van B. gezeten om henna hands te schilderen en nagels te lakken.

Omdat 2013 het jaar van het water is, had de hele school dat als uitgang voor hun dans. De kleintjes hadden een dansje met hoepels. De iets minder kleine leerlingen hebben met een paar klassen samen het levensverhaal van de langvinninge alen uitgebeeld, waar ook een stuk milieu boodschap inzit. Iets met vervuiling. De juffen waren ook allemaal verkleed, hetzelfde als de leerlingen. De middenbouw, waar S. deel van uitmaakt, had het over de Marlborough Sounds. De early Maori, de aankomst van kapitein Cook, de walvisvaarders, de dolfijnen en andere dieren die hier rondzwemmen; ik kwam ogen tekort!

De bovenbouw had samen als thema: water over de wereld. Zo was en een dans van de Pacific Islands, Australie, India, Afrika en natuurlijk Nieuw-Zeeland.


En dat van een kussensloop.....best wel ok he!



E had Afrika als thema, B. danste in een sari gehuld over het podium. Wat was dit onwijs gaaf om te zien! En wat was ik trots, dat mijn kinderen het zo naar hun zin hadden! Op de jongste na dan, want die had het om een uur of 7 echt wel gehad.... dus zodra het laatste gezinslid geweest was, is Fons naar huis gegaan met hem  en waren wij  uiteindelijk rond kwart voor 9 thuis. Vandaag heb ik heel wat witte smoeltjes voorbij zien komen op school (deels omdat de schmink er niet zo makkelijk afging, deels door vermoeidheid).

Vandaag had een deel van die kinderen ook nog een optreden van het Kapa Haka koor (Maori koor), waar ik voor gereden heb.  Dat was even rennen:  jongst dumpen bij kindy, naar school hollen (te laat), door naar  optreden (want B. trad daar op), dan met kinderen in de auto weer naar school.

 Morgen hebben we weer een assembley, waarvan room 19 (klas B) host voor is, dus om 12 uur ben ik wederom op school te vinden. Alle dagen vliegen nu echt voorbij, maar ik geniet ervan en probeer alles eruit te halen wat eruit te halen valt. Nog anderhalve week, dan hebben we vakantie. En ik begin er een beetje aan toe te raken zeg maar....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten