donderdag 20 maart 2014

de IRD (Marja)

Vol goede moed toog ik vrijdag naar het postkantoor in Tapanui. Bij me had ik mijn paspoort, mijn NZ rijbewijs en een volledig naar waarheid ingevulde formulier IR595. Alles klaar om mijn nummer te krijgen, zodat ik mee kon tellen op de arbeidsmarkt van Nieuw-Zeeland!

Binnen 5 minuten was ik weer thuis. Want helaas moest ik daarvoor naar Gore, omdat in Tapanui een postagentschap zit, niet een volwaardig postkantoor.

Maandag had ik er nog steeds zin in. Alles mee ( twee keer gecheckt op internet, want  een half uur rijden naar huis om een briefje te halen zou wel erg suf zijn).
Ik werd vriendelijk geholpen door een mevrouw. Alles ging helemaal naar wens, totdat ze in verwarring naar mijn achternaam keek.
Wat was het probleem: op mijn paspoort staat eerst mijn meisjesnaam vetgedrukt, daaronder e/v (echtgenote van) en mijn getrouwde naam. Dat schreeuwde om een uitleg. Nadat ik de vriendelijke mevrouw had verteld dat op deze manier het NL paspoort in elkaar steekt, ging ze door naar het volgende copietje. op mijn NZ rijbewijs staat mijn getrouwde naam. Of ik dat kon uitleggen? Ik vertelde haar, dat ik alleen mijn getrouwde naam gebruik voor eigenlijk alles. Maar mijn visa (in mijn paspoort) is op mijn meisjesnaam.... weer een groot vraagteken. Ik vertelde haar, dat de immigratiedienst dat op deze manier wilde. Maar in mijn paspoort staan beide namen, dus dat was toch helder?

De mevrouw werd steeds verwarder. Voor de zekerheid moest ik de IRD zelf maar even bellen. Daarvoor kon ik gebruik maken van de publieke telefoon om het hoekje van het posthokje. Dat is toch wel service hoor. Met die telefoon kun je gratis bellen met allemaal instanties en electriciteitsmaatschappijen. Stel je eens voor, dat je dat in NL zou kunnen doen! Voor gratis bellen met de nuon, gemeente, en weet ik wat meer.
Na slechts 8 minuten wachten kreeg ik een medewerker van de iRD aan de lijn. Ik legde alles uit en ze vertelde me, dat het waarschijnlijk geen prebleem zou zijn, omdat in mijn paspoort alletwee de namen stonden.Precies wat ik dacht dus.
Maar ze ging voor de zekerheid nog even vragen aan haar achterwacht en zou snel weer bij me terugkomen. En na 4 minuten was daar het antwoord: nee, helaas, toch een huwelijksakte nodig als bewijs van  de verandering van de achternaam.

Zucht. De rest van de dag is het niet meer goedgekomen.

Nadat ik maandag het halve huis overhoop had gehaald (want na de aanvraag van het residentschap was ik zo klaar met alle papier, dat ik alles in een doos heb gegooid en die doos ergens in een kast had geduwd....Maar waar ook al weer??), ging ik dinsdag weer naar Gore.
Een andere dame hielp me. En die vond alles meteen goed; de huwelijkakte was eigenlijk niet nodig zei ze, want beide namen staan toch op je paspoort?
Ik heb me ingehouden en ben met een bonnetje naar huis gegaan. Nu is het wachten. Ergens tussen nu en drie weken krijg ik mijn eigen IRD -nummer en kan ik eindelijk officieel gaan werken en uitbetaald krijgen. Whoohoo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten