woensdag 9 mei 2012

Voorweeen (Marja)

Al eerder vergeleek ik ons komende avontuur met een zwangerschap. Met nog maar 57 dagen te gaan voor " de bevalling", beginnen nu de voorweeen vormen aan te nemen: het eerste papierwerk!
Met de goedkeuring van de medical council op zak, konden we beginnen met het aanvragen van een visum.  Voor Fons: een werkvisum op basis van het feit, dat hij een baan heeft.  En hij is een "skilled migrant", dat houdt in, dat ze zijn beroep erg nodig hebben (en waarschijnlijk niet zo heel erg moeilijk zullen doen). Dat zijn dan  20 pagina's in het Engels in te vullen.  In echte, onvervalst dure Engelse blablabla taal....
En met Border Security vers in ons geheugen,  hebben we heel goed opgelet. En hopelijk alles goed ingevuld.
Op een papiertje van de toekomstige werkgever na en twee pasfoto's die nog even gemaakt moeten worden, waren zijn papieren binnen 3 uur ingevuld.

En toen ik. Ik wil ook een werkvisum. Ik kon kiezen kiezen uit de volgende types werksvisa (en dit is een selectie): work to residence, approved in principle, essential skills work, family work, free trade agreement special work.
Eigenlijk was ik toen al klaar: bij vraag 1 was ik de draad kwijt. Lang leve internet en een gids die ons op weg ging helpen!
En op pagina weet-ik-niet-meer  kwam er nog iets bij: omdat ik meelift met Fons zijn werkvisum ( en ik zelf geen job offer heb), moesten er nog een extra 5 pagina's door Fons ingevuld worden. En ik moet bewijzen, dat Fons en ik een "genuine relationship" hebben. En of ik daar bewijs van wil opsturen.
Welk bewijs staat er niet bij. Willen ze trouwfoto's, pikante slaapkamer kiekjes of is een kopie van ons trouwboekje ook goed?  Ik heb maar wat bij elkaar geraapt; hopelijk gaan ze er mee acoord. Oh ja, alles moet ondetekend worden door een justice of peace.

Dit is de betekenins:
A Justice of the Peace in New Zealand is someone of good stature in the community who is authorized to witness and sign statutory declarations and affidavits.
They also have certain powers to issue search warrants, and (in conjunction with another Justice of the Peace) may try minor criminal trials in the district court and exercise powers to remand defendants in custody, grant bail, and adjourn court hearings. They are nominated for office by local Members of Parliament.

Klinkt als een duidelijk iets, alleen kennen we dat hier niet......

Alle papieren  moeten  met de originele paspoorten naar de ambassade in Den Haag. En als alles goed is, duurt het dan nog een week of 5 voordat we het document in onze paspoorten hebben en heen mogen gaan!( moet ik mijn papaieren wel alleen even helemaal invullen).

Ik moet trouwens nog even uitzoeken wat we met de paspoorten van de kinderen moeten doen; zouden ze mee mogen, moeten ze ook stickers in hun paspoort of hoeft dat nog niet?

Ik haal maar even diep adem en puf: de-ze-wee-komt-niet-meer-trug.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten