vrijdag 5 december 2014

Dag Queenstown, tot de volgende keer ( deel 3)

De laatste volle dag was aangebroken en het weer was nog steeds mooi.

 Al vroeg liepen we naar beneden richting het centrum ( mijn kinderen slapen alleen uit als het een schooldag is), om daarna weer omhoog te lopen richting de gondola.  We zijn naar boven gegaan en de kinderen, opa, Fons en ik zijn met de luge naar benden gegaan.  We hebben genoten van het uitzicht en we hebben overwogen om te bungeejumpen.
Heel even.
Zo kort, dat het zelf een korte flits was te noemen.
Flits en de beslissing om niet te springen was al gemaakt.


Uitzicht op het Wakatipu meer en de Remarkables, de bergen aan de linkerzijde


We hebben rondgelopen, lekker gegeten en 's middags zijn we in een K-jet gegaan. Dat is een hele snell boot die over het Wakatipu meer en twee verschillende rivieren met een snelheid tot 80 km/u over het water gaat en dan rondjes maakt: gaaf!

En gelukkig waren opa en oma bereid om op onze spullen te passen, zodat wij zonder bagage onszelf in een regenmantel konden hijsen en een reddingsvest omkregen.  Altijd een geruststellende gedachte, toch? De jongste zoon was te klein om zelf te kunnen zitten, dus die ging bij papa op schoot. Na de eerste keer een hoos water over zich heen te hebben gekregen moest hij even nadenken of hij dit wel leuk vond, maar bij het tweede rondje ( een three-sixty genoemd) was ook hij om en heeft hij genoten van de snelheid en de stunts.

Helaas hebben we geen foto's genomen tijdens de rit, omdat ik mezelf al overboord zag gaan terwijl ik een coole selfie wilde maken met een mooie brug op de achtergrond. Ik heb namelijk aanleg voor dat soort dingen, dus ik heb me heel braaf met twee handen vastgehouden aan de daarvoor bestemde stang, terwijl mijn dochters los zaten, met hun handen zwaaiden naar iedereen en elkaar zaten te kietelen.

Na een uur zaten we veilg, nat en wel weer op de kade langs het meer .

Na deze vermoeiende dag gingen de kinderen op tijd naar bed..... en ze sliepen allemaal binnen een mum van tijd!
Tot 10 uur ...... want toen ging het brandalarm af!
En niet een gewoon piepiepiep, maar een LOEI!! LOEI!! Evacuate the building through the nearest fire exit.

Nu hebben we thuis wel eens per ongeluk een alarm af laten gaan tijdens het koken. Oplossing is simpel: alarm losdraaien, batterij eruit halen, ramen en deuren open om de boel te laten luchten en dan de batterijen er weer in doen. Klaar.
Alleen hier kon je de melder er niet uithalen.
We hebben het appartement natuurlijk meteen gecontroleerd op brand, maar we konden niets vinden. We kwamen er al snel achter, dat het alarm in het hele gebouw afging. Fons ging op onderzoek uit, terwijl ik op zoek ging naar een nummer om te bellen.
Toen ik had gebeld kreeg ik te horen dat de brandweer de enige was, die het alarm kon uitzetten. Dus toen 111 (112 in NL) gebeld. Die hadden al meerder meldingen gehad en inderdaad stond er niet veel later een heel grote, glimmende, rode brandweerauto op de stoep. Alle appartementen werden nagelopen voordat het alarm uitgezet kon worden. Onze kinderen waren inmiddels zo ontzettend wakker van alle commotie  dat het weer erg lang duurde voordat ze in slaap vielen. Oh ja, de oorzaak: iets met een droger in blok a, nummer 20.... en bedankt he....

Daar staat ie dan..... op weg naar nr 20, waar de droger voor alle commotie had gezorgd...


Woensdag ochtend vertrokken we richting huis, maar niet voordat we een tussenstop hadden gemaakt in Alexandra, waar vrienden wonen. Daar hebben we geluncht met een heerlijke haringsalade! Ja, je leest het goed: HARINGSALADE!
Dat blijkt gewoon te koop te zijn hier in NZ, je gelooft het niet!
Heerlijk in het zonnetje geluncht en daardoor ook heerlijk verbrand...

Het is hier in Tapanui een van de natste lentes ooit, met meer regen dan ooit. Mijn systeem van insmeren is nog nul keer gebruikt dit voorjaar, dus ik had er gewoon geen rekening mee gehouden dat de zon mij zomaar kon verbranden.

Even ter illustratie: in de 4 weken dat mijn schoonouders hier nu zijn hebben we 6 dagen gehad waarin er geen regen is gevallen. Ik weet het,  het lijkt Nederland wel. Nee nog erger: in  deze tijd hoorden we ook dat het de warmste dag hier was, er warmte records daar werden gebroken en dat iedereen in november nog op een terrasje zat of naar het strand ging.
Sja....

Ik kan alleen maar denken dat er vast een evenwicht komt en dat we DUS een hele mooie zomer tegemoet gaan! Alleen is de zomer hier officieel op 1 december begonnen en de voorspellingen laten heel veel meer regen zien. Maar misschien zitten  ze er naast, dat kan toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten