zondag 7 juni 2015

koeien ehhh..... afdrogen?

We hadden laatsts een verjaardag en ik had wat mensen uitgenodigd. Er werd die dag sneeuw en slecht weer voorspeld, dus ergens hield er rekening mee, dat er mensen zouden afzeggen.

Inderdaad werd er door iemand afgebeld. Niet zozeer vanwege het weer, maar omdat ze vandaag de koeien gingen droogzetten (dry off werd er in het Engels gezegd). Ehhh..... wat?

Nu woon ik hier al lang genoeg om me te realiseren dat de boeren heus niet met een mooie roze handdoek alle 600 koeien gaan afdrogen met zachter, masserende bewegingen. Maar wat ze nou precies bedoelde ermee was me toch niet helemaal helder.

Het merendeel van de boeren kalveren eens per jaar af, in het voorjaar. nadat ze een kaf hebben gebaard kan het melken beginnen. De koeien moeten goed blijven eten om de kwaliteit en productie op gang te houden. Na een maand of drie worden ze geinsemineerd, zodat er weer melk is in het volgende voorjaar.

Aan het einde van de herfst, zo tegen de winter aan worden de koeien drooggezet.
Van wat ik heb begrepen, wordt het voer er al eerder op aangepast, zodat de dames met niet al te veel stuwing gaan rondlopen als het melken stopt.
Bij de laatste melkronde , tijdens het droogzetten dus, krijgen sommige koeien wat antibiotica in de uier gespoten om infecties te voorkomen. Maar iet alle boerderijen doen dat. Sommige boeren doen dat alleen bij koeien die voldoen aan bepaald risico profiel.

Daarna krijgen ze een soort van stopje in de melkuitgang, zodat er in het vak natte weer geen bacterien in de uier kunnen komen. En dan zijn ze officieel droog!

Sommige boeren hebben te weinig gras om de koeien te herbergen in de winter en dan worden de koeien voor de winterperiode verplaatst naar een ander stuk land.

Kijk, en zo leer ik iedere dag weer een beetje bij hier.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook geleerd, dat het niet handig is om een thermosfles vast te houden als je hem even snel ( want haast)  wilt vullen met kokend heet water, zodat je op je werk lekkere thee hebt.

En dat 10 minuten koelen bij een brandwond echt wel 10 minuten moet zijn.

En dat als je heel snel gaat rennen de ochtend  na een intensieve yoga avond, je NOG meer spierpijn hebt de dag erna. Zoveel zelfs, dat je er helemaal een beetje ongemakkelijk van gaat lopen. kijk, het zijn allemaal gratis levenslessen die ik hier deel. Doe er je voordeel mee!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten