donderdag 16 juli 2015

De tijd vliegt...

.... En ineens waren we alweer bijna een maand verder!
Is er veel gebeurd dan, dat ik zo weinig tijd heb gevonden om te schrijven? Nou, eigenlijk niet om eerlijk te zijn. De geit is er nog steeds, we hebben een oppaskat erbij.

De kinderen hebben er inmiddels bijna twee weken vakantie opzitten, terwijl Fons en ik gewoon moesten werken, Dat was even goochelen met oppas dus, maar ook dat hebben we weer overleefd. We hebben visite gehad, zijn zelf op pad geweest en zijn eigenlijk gewoon doorgegaan met leven.

Ik ben wel heel erg blij dat we juni gehag hebben. De donkerste maand is voorbij en volgens de berichten zouden de dagen nu langer moeten worden. Maar daar merk ik nog niet zo heel erg veel van.
Het is wel koud geweest. Heel koud zelfs.

Overdag scheen de zon, het was windstil en een graad of 4-5. Heerlijk! Maar zodra de zon onderging daalde de temperatuur behoorlijk hard en gingen we de nachten door tot -7. Op zich niet zo erg als je in een warm huis woont, maar wij wonen in kiwiland.

Ik heb diverse ochtenden het ijs aan de binnenkant van de ramen afgehaald. Ik kan je zeggen dat het dan best wel koud is in huis! 13 graden bij het opstaan was geen uitzondering, net als wolkjes uitblazen.  We hebben alle logeerspullen inmiddels op de bedden van de kinderen liggen, zodat die het nog redelijk warm kunnen hebben 's nachts. Ze slapen met thermals aan onder hun lange pyama's  en 's morgens rennen Fons en ik als eerst naar de gaskachel om die aan te zetten. Deuren gaan dicht, zodat we in ieder geval een warme ruimte hebben waar we kunnen ontbijten.

Nee, de winter is hier niet echt fijn vind ik. Tuurlijk, ik geniet met volle teugen van het waanzinnig mooie uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, maar geef mij maar de zomer waar ik zonder problemen een was kan drogen zonder dat de binnenkant van mijn huis beslaat.

Het deed me een beetje denken aan de tijd dat ik net met Fons samenwoonde. We woonden toen in een flat met enkel glas en ook daar zat 's winters het ijs aan de binnenkant van de ramen. Ik kijk daar met een goed gevoel op terug, maar nadat we onszelf hadden geupgraded naar ene huis met dubbel glas en volledige isolatie voelt dit toch wel als een stap terug.

Nu is de ergste kou alweer voorbij en ik heb begrepen, dat juli de koudste maand is gemiddeld. Dus hopelijk kunnen we in augustus een voorproefje krijgen van een mooie lente. Let wel, augustus hier is te vergelijken met april in NL, dus alles is mogelijk.

De winkels zijn wel klaar voor de lente: de tuinartikelen glimmen ons tegemoet en de t-shirtjes liggen al weer in stapels te wachten op nieuwe eigenaren. En ik loop nog steeds rond in mijn winterjas, maar vond het vandaag aangenaam weer: 7 graden!
Wie weet kan ik binnenkort wel weer op de fiets!

Helaas..... het weerbericht voorspelt voor de komende week meet natten sneeuw en vorst 's nachts... Dat wordt  weer krabben!

1 opmerking:

  1. Hier merken we al dat het 's avonds donkerder wordt... het is nu om half 12 echt wel schemerig. En de temps? Een balmy graden is het nu ;-)

    BeantwoordenVerwijderen