dinsdag 11 augustus 2015

warm water

We hebben water dat verwarmd wordt via gas. Dat is hetzelfde als in NL. Maar in NZ zijn er geen enorme gasbellen en een netwerk aan leidingen. Wij doen het gewoon met gasflessen.
Eens in de zoveel tijd komen de mensen van de gasflessenwinkel langs in grote vrachtwagens en wisselen de flessen om die gewisseld moeten worden.

We hebben meerdere flessen achter het huis staan. Als de ene fles leeg is, draai je de lege fles dicht en de volle fles open.  Dan zet je de schakelaar om en kun je weer genieten van een warme douche.
Onze afwasmachine gebruikt ook warm water en warmt het water niet zelf op ( geen idee waarom trouwens, zal wel heel Nieuw-Zeelands zijn denk ik..). Dat houdt in, dat als je staat te douchen, je ineens een plons koud water kan verwachten als de afwasmachine aanstaat ( zelf uitgevonden... een paar keer zelfs, gewoon om er zeker van te zijn..).

Hoe weet je nu, dat de fles bijna leeg is? In de schakelaar buiten, die je van de ene naar de andere fles kunt omzetten, zit een kleur. Zwart betekent vol, rood betekent bijna leeg. Bijna, want we hebben het eens getest: je kunt er nog een week mee douchen als de schakelaar op rood springt!
En zuinige Nederlanders die we zijn, gebruiken we de fles totdat hij leeg is.
Er zit wel een risico aan natuurlijk. Want het zou zomaar eens kunnen gebeuren, dat je staat te douchen en het warme water op is. Daar hebben we een goed werkende procedure voor ontwikkeld. Je zet de douche uit en begint heel hard te schreeuwen. De persoon die de oproep beantwoordt zet de schakelaar om of haalt een van de aanwezige volwassenen erbij om dat te doen. Zodra de schakelaar om is gezet, kan de douche weer aan en na 2 minuutjes is het water weer heerlijk warm.

Werkt altijd.

Tenzij je na het  hardgelopen ( -2 buiten, 16 graden binnen) en lekker warm wil douchen om weer door te warmen. Douche wordt koud, dus de  Koud-Water-Procedure treedt in werking.... Maar als je helemaal alleen thuis bent werkt dat dus niet heb ik vanmorgen ontdekt. Niemand schoot me te hulp!
Snel afgedroogd  in een koude badkamer, aangekleed, naar buiten gegaan en de schakelaar omgezet. En toen had ik geen zin meer om wederom mezelf uit te kleden in die koude badkamer en mijn haren te wassen. Dus dat ga ik vanavond wel doen.
Moet ik mezelf alleen wel even helpen herinneren, dat ik dat ga doen als de afwasmachine al bijna klaar is.......anders krijg ik hetzelfde effect weer....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten