maandag 14 maart 2016

Te goed voorbereid

Ik ben iemand die van voorbereiden houdt. Over het algemeen is dat erg handig, al zeg ik het zelf. De lunch trommels en waterbekers worden de avond van te voren voor het grootste deel klaargemaakt, er is altijd genoeg bloem, suiker en boter in huis om iets lekkers te bakken voor eventueel bezoek en de zwemtassen zijn al een week voor de zwemles klaar voor gebruik.

Als ik ga bakken, leg ik alles dna ook op volgorde klaar. Daar heb ik zo mijn redenen voor. In een huishouden met werk, man en kinderne kan het nog wel eens gebeuren, dat ik tijdens het klaarmaken van het een of ander word gestoord. En omdat het soms niet bij een afleiding blijft, gebeurt het wel eens, dat ik pas na een half uurt teug kan mijn geliefde keuken in. Dan is het makkelijk dat alles wat ik heb gebruikt al weer heb ogeruimd.
 Mijn werkblad is niet zo groot en ruim. Alle beschikbare ruimte die ik heb is dan ook welkom.  En ik heb een voorraadkast halverwege de andere kant van het huis, dus hoe minder heen en weer lopen hoe beter ( ja ik weet dat ik 16 kilometer ren, maar dat is anders. In huis loop ik het liefst zo min mogelijk en is efficientie mijn beste partner).

En van de kids had een feestje het weekend. Omdat je gasten altijd iets lekkers moet voorzetten, zou ik muffins gaan bakken. Dat kon mooi tussen het brood maken en de voorbereidingen van de pizza in.
Alle spullen voor het brood werden keurig klaargezet en gebruikt, dus de broodmachine stond een kleine 10 minuten erna al te draaien.

Muffins dus. Suiker stond er nog vanwege het brood, net als de bloem en eieren. Dat zou ik even snel en efficient gaan bakken! Ik werd er al helemaal vrolijk van. Ik heb al vaak muffins gemaakt, dus in ene handomdraai stonden er 12 cupjes gevuld met deeg te bakken in de oven. Maar tot mijn verbazing werden ze niet bruin! Oven temperatuur niet goed? Toch wel. Baktijd ok? Check.
Wat was er dan aan de hand?

Pas toenik de muffins uit hun vorm haalde begon het me te dagen. Ik had inderdaad het bloem gebruikt wat ik had laten staan na het brood, klaar om een pizzabodem van te maken. Maar voor muffins het je zelfrijzend bakmeel nodig, of bloem met bakpoeder. En ik had de optie bloem zonder bakpoeder genomen met als gevolg, dat er nu 12 zeer compacte muffins op het roosteraf stonden te koelen.

Tsja, daar kon ik natuurlijk niet mee aankomen.

Dus snel alls weer overal vandaan gehaald ( soms is dat snelle opruimen toch niet zo heel praktisch) en de tweede lading ging de oven in. En omdat ik had bedacht dat ik niets wilde afwassen, had ik de beslagkom enbakvorm al in de vaatwasser gezet, net als het pannetje waar ik de boter in gesmolten had en de maatbeker om de zure room af te meten.

Zucht.

Dit ging geen snelle ronde worden.

Uiteindelijk was iedereen blij; manlief en de kinderen, omdat zij de mislukte muffins mochten opeten. De gasten, omdat zij luchtige muffins voorgeschoteld kregen. En ik..... ik moest mijn ego inslikken en helaas toegeven, dat je ook te goed kunt voorbereiden.  Maar ik ga mijn zwemspullen routine niet omgooien, net zo min als de broodtrommels.....denk ik.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten