dinsdag 29 maart 2016

Bijna....

Nog een paar nachtjes slapen. Dan is De Race.
Na maanden van voorbereiden gaat het dan straks eindelijk gebeuren. Heb ik me goed genoeg voorbereid? Ik denk het wel. 21,1 kilometer rennen klinkt erg veel....

Twee weken geleden heb ik nog 19 kilometer gerend, dus dat zou goed genoeg moeten zijn. Het was warm en erg vochtig, niet echt lekker weer om te rennen, maar wel een goede training.
Afgelopen zaterdag heb ik mijn laatste lange loop gedaan voor de wedstrijd: 14kilometer. En dat ging vrij soepel.
Maar nu, op dinsdag, begin ik last te krijgen van de race-kriebels. Want was 14 kilometer wel genoeg? Had ik niet 16 kilometer moeten rennen? En dat geplande rondje van 5 km morgen avond, is dat voldoende om mijn benen los te rennen? Zal ik die nou snel of langzaam moeten rennen?

En dan dat hele carboloaden..... Even een korte uitleg. Als je rent, gebruikt je lijf energei. Als je redelijk rustig loopt, verbrandt je naast vet ook glycogeen. Maar voor vetverbranding heb je meer zuurstof nodig. Als je dus erg snel rent, verbruik je voornamelijk glycogeen. Maar je lijf kan maar een beperkte hoeveelheid daarvan opslaan in je spieren. Daarom kun je overal van die gelletjes kopen. Dat zijn suikers die je lijf direct kan gebruiken als je een snelle race hebt.

Er wordt aangeraden, om voor een race te  rusten en te carbo loaden ( stapelen heet dat in het NL). Dan gaat het erom, dat je de laatste dagen voor de race dag het dieet aanpast naar een dieet wat veel meer uit koolhydraten bestaat. Denk aan pasta, rijst, brood, noodles etc. Maar doordat je meer koolhydraten eet, ga je ook meer vocht vasthouden. Ook gunstig voor je lijf voor een race waar je gaat zweten. Netto resultaat:  een kilo, anderhalve kilo aankomen in een halve week tijd.

Nu ben ik al een tijdje bezig met afvallen. Dus het idee om zomaar een week niets te doen ( dat idee van dat zogeheten "rusten" zorgt voor behoorlijk veel onrust in mijn lijf), veel pasta eten en weer zwaarder worden zorgt voor interessante discussies in mijn hoofd.

Ik heb de afgelopen maanden mijn lange lopen iedere keer heel rustig aangedaan. Geen gelletjes, vooral op mijn vetverbranding lopen en geen druk van een bepaalde tijd. Een deel van mij is dan ook van plan om het rustig aan te doen tijdens de race, omdat ik gewoon geen ervaring heb met een snelle run en een race mij nu niet de juiste tijd is om dat te gaan uitproberen. Dus geen gelletjes mee, niks stapelen en gewoon de dag zelf rustig lopen.

Een ander deel ( mijn competatieve deel), heeft juist wel een gemiddelde loopduur in gedachte. En die wil ervoor gaan. Dus gelletjes mee, carboloaden to the max en genieten van een week eten en niks doen. En dan op de race dag een wereldtijd neerzetten.

En nu is het dinsdag en weet ik nog steeds niet hoe ik me het beste moet voorbereiden. Wel of geen pasta woensdag, rijst donderdag en brood vrijdag? Wel of niet een groter rondje rennen woensdag? Wel of niet op mijn calierien letten?

Al met al hoop ik, dat het snel zaterdag is. Want dan kan ik gaan rennen en hopelijk loopt alles dan gesmeerd die dag. Voor de zekerheid zal ik toch maar gelletjes meenemen, want je weet het niet. Bovendien is er in mei weer een halve marathon, in Gore dit keer. En die wil ik ook gaan lopen. Omdat deze halve marathon voornamelijk ( niet helemaal) naar beneden is, en die in Gore is wat meer omhoog en omlaag. Een stuk zwaarder, maar wel een eerlijker parcour om te zien wat ik kan.

Zenuwachtig? Ja!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten