maandag 8 april 2013

Achterlopen (Marja)

We hebben nu.nl, skype, email, de telegraaf app, streaming radio, telefoon, facetime en natuurlijk de ouderwetse post. Maar ondanks al die moderne middelen, mis je dingen als je in het buitenland zit. Want niet alle hypes verschijnen in de kranten of is een onderwerp van gesprek als ik bel met mijn vriendinnen.

Toen ik in 1993 als au pair een paar maanden in Frankrijk had verbleven, had ik hier voor het eerst ervaring mee. Ik zei thuis: even wachten, waarna iedereen riep: pizza! Totaal flabbergasted (dat woord bestond toen nog niet eens, maar het was precies hoe ik me voelde) keek ik iedereen aan. Wat bleek: Andre van Duijn had een hit gescoord en zei in dat lied: effe wachten...... pizza!
En dat had ik niet meegekregen. Als enige....

We schrijven nu 2006. Ik was aan het bellen vanuit Otautau, NZ en vroeg aan een van mijn vriendinnen, of ze nog wat lekkers zou nemen nu de december lekkernijen in de winkels lagen. Ze vertelde me toen, dat dat niet mocht van Sonja. Ik hield mijn mond dicht, maar heb daarna met Fons samen mijn hele telefoonboekje nagekeken wie die Sonja nou was. En wie was ze om zo'n invloed te hebben op mijn vriendin? En dat mijn vriendin slaafs  luisterde naar een onbekende Sonja die haar ging vertellen wat ze wel en niet mocht eten verbaasde me helemaal. Het heeft even geduurd, totdat ik erachter kwam, dat het een nieuwe dieet-goeroe was in NL. Ik was nog blijven steken in het Atkins tijdperk.... En toen mensen het hadden over een SAS-dag waren ze me helemaal kwijt...

En van de week had ik weer zo'n ervaring. Terwijl ik dacht, dat we nu  echt he-le-maal bij waren met alles wat er in NL speelt op dit moment (bewapend met alle sociale media, van dit moment) , bleek dat dus niet. Fons had muziek gedownload met de hits van de top 40 van 2013. Veel nummers waren bekend (zoals we hadden verwacht). Maar een nummer was voor ons compleet nieuw!

Ik weet dus niet, of dit een april grap was, of iemand stiekem dit nummer tussen de andere nummers heeft gezet. Of misschien is NL wel gek geworden en is dit nummer een echte hit geweest.  En om eerlijk te zijn: we hebben het nummer aan de kinderen laten luisteren en nu zit het in mijn hoofd.... en wil er pas uit, als ik heel nadrukkelijk naar een ander irritant liedje heb geluisterd...

En het ergste is, dat ik de neiging heb om te zeggen tegen iedereen: he, heb je dit liedje al gehoord? Terwijl iedereen waarschijnlijk echt al zooooo klaar is met dat liedje. En dan ben ik hetzelfde als hier in NZ: degene die overal achteraan hobbelt. In NZ omdat ik nog in mijn hoofd aan het vertalen ben en de grap als laatste snapt, en in NL omdat ik als laatste achter de nieuwste grapjes en gebeurtenissen kom (want ook populaire programma's komen pas laat hier binnen via via.... als alle mensen om ons heen zeggen: dat programma moet je zien, dan gaan we er over nadenken.....).

Maar misschien is het wel een grap geweest en ontketen ik nu een nieuwe hype in NL. Niemand heeft nog van dit nummer gehoord, vindt het in eerste instantie belachelijk en over anderhalve week gaat het viral en zingt iedereen in NL dit nummer! En dan ben ik eens de EERSTE geweest in plaats van de laatste! En het feit, dat youtube er al vol mee staat, zegt niets. Net zo min als het feit, dat iedereen al iets met dit nummen gedaan heeft. Daar ben ik van overtuigd.
Dus zeg maar niets, dan kan ik even verder dromen en fantaseren over het idee, dat IK eens een keertje de eerste was in iets....

Mag ik jullie presenteren:  de aller-aller nieuwste hype in Nederland!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten