maandag 29 april 2013

Meer dolfijnen (Marja)

Zaterdag ben ik met een vriendin naar Picton geweest. Zij had een tegoedbon om met dolfijnen te gaan zwemmen. De vorige keer waren ze er niet en dan mag je de herkansing in. En ik ging mee! Veel te vroeg moest ik mijn bed uit ( het is toch vakantie EN zondag, dus die telde dubbel), maakte alles klaar ( en nee.... geen fototoestel mee natuurlijk...) en gingen we op pad.
In een zeer charmante wetsuit bevond ik mezelf een uurtje later in de sounds, driftig op zoek naar dolfijnen. En dan ook nog de juiste, want er zijn ook dolfijnen die beschermd zijn en daarmee mag niet gezwommen worden. Gelukkig waren ze er: de Bottle nose dolfijnen! Ze kunnen wel 4,5 meter groot worden (en dat is best wel groot als ze zo onder je door zwemmen kan ik je zeggen!).

Volgens de laatste mode!
Het idee is simpel: alle schaapjes staan met hun snorkel klaar in hun gezellige wetsuit. De boot wordt voor de groep dolfijnen in hun zwemrichting gelegd,  er gaat een valg uit zodat iedereen kan zien dat er mensen in het water liggen, de trappen gaan naar beneden en dan klinkt er een toeter als teken dat we het water inmogen. Iedereen gaat dan soepeltjes het water in en beweegt zich als een walrus op het droge door het water heen om dan in hun drijfpak te gaan liggen met hun gezicht naar beneden.

Stelletje uitslovers....
De dolfijnen zijn niet niet op hun achterhoofd gevallen en je moet ze dus een beetje nieuwsgierig maken zodat ze naar  je toe te komen zwemmen. Het zijn wilde dieren en ze kiezen er zelf voor om een kijkje te komen nemen bij dat groepje drijvende mensen. En hoe kun je dat het beste doen? Door dolfijnengeluiden te maken! Stel je dus even voor: je ligt in een zweetpak in de zee, met een snorkel op je snuffert te kijken naar het water onder je. En dan moet je dus geluiden uitstoten in de hoop, dat er een dier van ruim 4 meter even naar je toe komt zwemmen. En het gekke is: dat doe je dus met alles wat je in je lijf hebt!

De vorige keer dat ik een staart uit t water zag komen, zat ik eerst twee uur lang misselijk op een boot....


We hebben de groep gevolgd en zijn drie keer het water in en uit geweest. Gaaf!

Daarna hebben we vanaf de boot naar de dolfijnen gekeken, terwijl ze aan het eten en spelen waren. Het gaafste moment van de dag was voor mij, toen de motor van de boot werd uitgezet.  Een van de gidsen pakte haar blokfluit en begon te spelen. Er waren een paar dolfijnen die er meteen op af kwamen en luisterden naar de muziek. Dat was een van de meest bijzondere momenten die ik heb meegemaakt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten