dinsdag 23 april 2013

Bakken met baksels (Marja)

Het was gisteren de eerste dag van de vakantie en ik wilde de kinderen eens verrassen met wat lekkers. We hebben hier een ( Nederlandse) bakker die erg lekker gebak maakt. Maar omdat de jongste dat allemaal niet kan hebben vanwege koemelk problemen, toog ik zel maar aan de bak. Het eerste recept wat ik ging uitproberen, was het maken van fudge. Dat is in de basis gecondenseerde melk, suiker, boter en misschien wat vanille. Alles bij elkaar doen, 20 minuten  laten doorkoken, in een vorm uitstorten en af laten koelen. Erg zoet en DUS een succes bij B. en S.


Maar goed, toen had ik nog niets voor de jongste. Dus ik ging voor de biscotti met pure chocolade erin. Na bakken, in plakjes snijden en weer bakken kwamen de koekjes uit de oven. Ze smaakten goed hoor, daar niet van, maar ze zagen er niet uit zoals ik me ze kon herinneren. gelukkig had ik nog witte chocolade, gedroogde abrikozen en macadamia noten in huis, dus ik  ging de biscotti in een andere variant opnieuw proberen ( ik kan het niet uitstaat als iets niet lukt zoals ik het wil en niet weet, wat ik fout heb gedaan).
Deze koekjes zagen er al veel beter uit. Maar toen ik om me heen keen besefte ik me, dat ik nu wel heel veel koekjes en zoetigheid in huis had. En aangezien wij er niet zoveel van eten (tot groot verdriet van S en B, die absolute zoetekauwen zijn), heb ik  driekwart van alles in een bak gepropt en zijn we naar de praktijk gegaan.
We hebben er even een praatje gemaakt, de baksels uitgedeeld, rest in de koffiekamer/tearoom gezet en gingen weer naar huis. Het was voor het eerst sinds 4 dagen weer eens droog, dus de kinderen sprongen op de fiets om op het beton te fietsen. Een minuut of 5 later hoorde ik een gil, geschreeuw en hard gehuil. S kwam op mij afrennen om te vertellen, dat zuslief onderuit was gegaan met haar fiets op het gravel gedeelte en dat haar hand open lag. Nu had ze inderdaag een nare wond.
Dus bevonden wij onszelf 10 minuten later weer op de praktijk, waar de wond werd uitgespoeld en vakkundig werd verzorgd.  Ik heb in natura betaald met nog wat baksels en we zijn weer naar huis gegaan.

Vandaag heb ik met de kinderen feijoa's geraapt bij een collega van Fons. En nu zit ik dus met kilo's van die dingen (met 4 kinderen rapen gaat het erg snel), waarvan een deel snel op moet, omdat ze naar overrrijp neigen.

Schil laten voor wat ie is, uitlepelen als een kiwi.....


Op dit moment staan er feijoa muffins in de oven en ik heb een recept gevonden van feijoa cake... dan kunnen we er nog een paar verwerken in salades en los eten en dan misschien nog wat in een taart ofzo. Maar daarna ben ik wel even klaar met bakken voor deze vakantie denk ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten