zaterdag 21 juli 2012

Uitzonderingendag (Marja)

Zoals ik al eerder beschreef, hadden wij vandaag een uitzonderingendag. Zo een of twee keer per jaar is dat. Wat houdt dat in de praktijk in? Nou, eigenlijk wel een beetje wat het woord zegt: een dag vol uitzonderingen. Eigenlijk mag alles wel zo'n beetje. Wel moeten alle wensen een paar dagen van te voren bekend gemaakt worden, zodat we de supermarkt in kunnen (en natuurlijk een tripje langs de Bart Smit) om alle voorbereidingen te treffen. Dus vanmorgen om half 9 stond ik ontbijt op bed te maken voor 4 kinderen (de jongste doet nog niet mee, maar kan zijn eigen ontbijt nog niet maken). Trap omhoog, kind eten geven, trap naar beneden, volgende bord pakken. Een kind wilde een magnum als ontbijt, dus daar was ik snel klaar mee. Daarna kwam de vraag of ze ook hun kadootjes op bed mochten ; dus weer trap af, kadootjes pakken, trap op.
En oh, ja die grote zak snoep wilden ze ook wel meteen.....Op dat moment voelde ik mezelf toch wel een zeeeer onervaren moeder, want ik HAD kunnen weten dat ze dit natuurlijk allemaal tegelijk wilde hebben.Maar goed, alle brood met vlokken en rijstewafels met pasta waren boven, dus ik kon ook even rustig eten. En wat werd er verder gewenst? Eigenlijk geen hele gekke dingen: de hele dag op de ipod, veel ijs en snoep, laat opblijven, snoepen in bad; de gewone kinderdingen. Geen tripjes ergens naar toe, geen films, gewoon pasta als avondeten (dan wel weer met een ijsje als toetje). De buurvrouw had nog aangeboden om leuke dingen in te fluisteren, maar die verdween met 20 euro op zak weer stilletjes naar haar eigen tuin en bleef daar netjes tot de dag voorbij was. Deze dag is echt superrrelaxed voorbij gegaan: de kinderen waren eerst te druk met de ipod, daarna te misselijk om zich met de ander te bemoeien. En ik hoefde voor een dag geen opvoeder te zijn; natuurlijk mag je in je kamer op de grond snoepen, natuurlijk mag je in je bed je zak snoep leeggooien, natuurlijk mag je in je pyama naar de ijssalon, tuurlijk mag je een zakje chips voor lunch,natuurlijk hoef je je bord niet leeg te eten, natuurlijk mag je van tafel af als je daar zin in hebt. Weet je, als je voor een dag per jaar met jezelf kunt afspreken dat je alles goed vindt zonder de angst te hebben dat ze daardoor in de goot belanden, dan is zo'n dag echt een aanrader! Goed, ik ben wel even druk bezig geweest om de gummyberen uit de kussensloop te pulken en het duurde even voordat ik mijn birkenstocks had losgebikt van de plakkerige vloer in de slaapkamer, maar het was wel erg gezellig (bovendien was de vloer in de slaapkamer toch al aan een dweilbeurt toe, gezien de schone vloer van de keuken en huiskamer). En de zon scheen ook nog op een gegeven moment! Ben benieuwd hoe ze zich morgen houden, want volgens mij is hun alvleesklier uitgeput na zo'n enorme hoeveelheid insulineproduktie op een dag. Morgen maar een balans-dagje doen denk ik.... en ik ga een lange, lange ronde hardlopen als die balansdag begint...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten