donderdag 17 januari 2013

Weer het weer (Marja)

Met twee mensen in huis die twee tot drie keer per week willen hardlopen en warme dagen, is een hardloopschema volgen een ware uitdaging.
Ik loop al een paar weken volgens een hardloopschema van Asics, wat me moet voorbereiden op een halve marathon in mei. Ik ben iets eerder aan het schema begonnen, zodat ik wat speelruimte zou hebben. En met de warme dagen die we hebben gehad, is dat maar goed ook! Vorige week zat het me toch wel dwars, dat ik al een tijd niet had gerend en besloot ik, om diezelfde middag nog te gaan hardlopen. De run zou 8 km zijn, iets wat ik de weken hiervoor ook heb gedaan. Maar tijdens het lopen brak de zon door en bleek het een stuk warmer te zijn dan ik dacht. Harde fohnwind erbij voor het Sahara-gevoel; een bijzondere ervaring kan ik je zeggen. In een hardlooptijdschrift had ik ooit eens gelezen, dat als het warmer wordt, je langzamer moet gaan rennen. Maar dat had ik te laat door.... resultaat: na 5 km heeft Fons me opgehaald met de auto.....ik had mezelf helemaal stuk gelopen.
Vandaag was ik beter voorbereid: temperatuur lager (ca 20 graden, maar met een echt koude wind) en er was wat regen voorspeld. Ideaal om weer eens de heuvels in te gaan!
Even ervoor keek ik nog even op metservice en tot mijn verbazing zag ik, dat er wederom een weesrwaarschuwing uit was gegaan. Hagel dit keer, met stenen van ca 20 mm groot. Er stond nog heel serieus bij, dat hagelstenen van deze grootte oogsten kan verwoesten, net als groentekassen en bomen en struiken.
Hmmmm....wat is de kans? Omdat de ervaring is, dat veel van de buien net langs Blenheim gaan, heb ik de gok genomen. Ik wilde gewoon gaan rennen!
En ik had gelijk: de twee plensbuien die verwacht werden, zijn niet in onze achtertuin gevallen. Maar daar was ik op dat moment niet. Op het moment van de eerste plensbui liep ik langs de heuvels, onbeschut, in de koude wind....en de tweede plensbui begon toen ik het parkeerterrein kon zien, maar nog een paar honderd meter moest rennen. Maar om van het terrein af te komen, moet je hekjes open- en dichtdoen. En dat duurde heel lang deze keer...
Ik was tot op het bot doorweekt van de grote regendruppels (heel blij dat het geen hagel was!!) en koud door de wind.
En toen ik thuis kwam, was er hier geen druppel gevallen.... geen koude wind, geen hagel, niks...
Toch voel ik me na een hete douche een stuk beter dan vorige week, toen ik totaal uitgedroogd thuiskwam.
Heb ik hier wat van geleerd? Nu denk ik van wel, maar de echte test komt als ik het weer eens in mijn hoofd haal om te gaan rennen bij 27 graden (of ben ik dan al te ver gegaan?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten