dinsdag 19 november 2013

Baldwin Street (Marja)

Volgens de kiwi's is de steilste woonstraat ter wereld Balwin Street. Hoewel ik heb horen zeggen, dat de Amerikanen dat ook beweren van een straat in Los Angeles, maardat is grootspraak van de Amerikanen. Volgens het Guiness book of records is Baldwin Street de steilte straat.

Er lig geen asfalt , maar beton, omdat als het warm is, het asfalt van de heuvel af zou glijden. Ieder jaar wordt er  een race gehouden, de Baldwin Street Gutbuster geheten. Het gaat erom, dat de deelnemers zo snel mogelijk de straat op en af rennen. Ik heb het even geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen, dat je echt compleet mesjogge moet zijn om vrijwillig aan deze race mee te doen. Wat er ook is , is dat de Cadbury fabriek zo'n 30.000 jaffa's (een soort zuurtje met een chocolade kern) de heuvel af laat rollen. Alle mensen sponsoren een snoepje voor 1 dollar. Als jouw snoepje heeft gewonnen, heb jij de race gewonnen. De opbrengsten komen geheel ten goede aan liefdadigheidsinstellingen.

Het is per ongeluk  de steilste straat geworden. Het stratenplan van Dunedin is gemaakt in Londen, waarbij er geen rekening werd gehouden met de ligging van heuvels ( iets wat mij persoonlijk wel handig had gevonden, maar wie ben ik...)

Wij zijn omhoog gereden met de auto, waar de mannen  de rest heeft afgezet. En terwijl zij weer naar beneden gingen om de auto's te parkeren, zin wij naar beneden gelopen. En aan het einde voelde ik mijn arme beenspieren lichtelijk trillen. En dat trillen heeft de rest avn de dag nog aangehouden...
Maar weer iets wat ik van  mijn bucket list kan afstrepen!

Zo ziet het huis er uit als  je je camera kantelt....

.... en zo als er allemaal mensen de heuvel oprennen!

Hoe kun je eigenlijk zien welk snoepje er wint?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten