zondag 24 november 2013

Nieuwe hobby? (Marja)

Tijdens de lunch werd er door iemand de vraag gesteld aan mij, wanneer ik nou es eindelijk ging leren melken.  En aan zijn verbaasde gezicht te zien had hij niet verwacht, dat mijn antwoord zou zijn, dat het me wel leuk leek!

Vanuit mijn beroep als verpleegkundige (op de verloskamers) heb ik al vele malen kennis gemaakt met alles wat het menselijk lichaam voort kan brengen, dus van een beetje koeiepoep kijk ik niet op (maar beschermende kleding zou dan toch wel weer prettig zijn zeg maar).

Deze opmerking ontaardde in een bezoekje aan de melkstal van mijn vriendin en haar man. Opa en oma mee, stel kinderen mee en we waren op weg!

Ik heb heel veel koeien en al hun produkten gezien en geroken  en ik ben weer heel wat wijzer geworden. Zo heb ik geleerd, dat  er zo'n 550 koeien zijn in dit bedrijf die gemolken worden. Twee keer per jaar wordt er afgekalverd. De kalveren/vaarsen worden als ze twee jaar oud zijn weer moeder, dat gaat allemaal via de natuurlijke manier. Geen ki, ivf of wat aan kunstgrepen dan ook. Er wordt wel netjes rekening gehouden met het feit, dat dit meiden zijn die voor de eerst keer gaan baren. Dus er worden dus speciale stieren bij de dames gedaan (kleine stieren zeg maar), zodat de kalfjes ook allemaal klein zijn.  En als de eerste er eenmaal uit is, dan is de weg al gebaand voor de volgende (grotere) kalfjes  die komen gaan!

Op alles voorbereid!

Er passen zo'n 50 dames in de melkcarrousel




Ik heb op de verloskamers wel eens stellen gezien, waarvoor dit systeem mij een uitkomst had geleken. Dat zagen we zo'n heel klein Aziatisch vrouwtje binnenkomen met een megajoekelbuik, waar dan een Nederlandse papa van 2 meter lang naast liep en tijdens de bevalling verkondigde, dat hij een 8-ponder was bij de geboorte.... dan had ik het toch altijd wel te doen met die mama's in spe. Om dan de eerste keer te bevallen van zo'n klein hummeltje van 2500-3000 gram zou dan toch wat vrouwvriendelijker zijn denk ik. Ongeacht wat de papa er van vindt.  Die moet eerst zelf maar eens proberen om een bowlingbal te baren voor hij recht van spreken heeft. Maar dit feilloze en vrouwvriendelijke systeem zal wel weer niet door een ethische commissie komen, dus ik hou het voorlopig maar bij nadenken. Dat octrooi aanvragen kan altijd nog, als de wereld klaar is voor een vrouwvriendelijke baringsmethode. Wat een kosten zou dat besparen zeg! Denk alleen al aan hechtmateriaal, operatie personeel, verbandmateriaal en de enorme hoeveelheden paracetamol alleen al.
Vrouw weer helemaal blij de kraamweken in. En bij koeien worden degene die voor het eerst zwanger zijn al tussen een melkkudde gezet. Zo raken ze alvast gewend aan de routine van de dag, het staat in de melkmachine en het snoepen van de lekkernijen die ze in de machine krijgen. Het daadwerkelijk melken gebeurt pas na de bevalling, maar het idee hebben ze al zeg maar.

En toen dacht ik: wat nou als.......maar ook dat zal wel weer stranden in een een of andere commissie, dus ik denk dat ik het voorlopig maar bij bakken hou....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten