zondag 24 augustus 2014

Keizersnede (Marja)

Afgelopen week werd is 's avonds gebeld door een vriendin: of ik zin had om een keizersnede te zien? Met mijn achtergrond als verpleegkundige op de verloskamers zit de interesse voor geboortes er nog steeds, dus ik heb alles laten vallen ( hoewel ik het echt heeel jammer vond dat ik niet meer kon stofzuigen. Toch mijn lolletje van de dag..) en ben in de auto gesprongen, op naar de operatiekamer. Maar eerste nog even snel naar mijn vriendin, want zonder de juiste kleding kun je daar antuurlijk niet aankomen. Dus overall aan, waterdichte broek met bretels, wollen muts op, waterdichte jas en natuurlijk een hoofdlamp! Ik kreeg een extra regenjas mee om te voorkomen dat er teveel koeienpoep op mijn autostoel kwam en daar ging ik!

Op naar de melkstal, want daar stond de patiente in kwestie. Toen ik daar aankwam was de veearts al bijna klaar met scheren. De epiduraal (ruggeprik) zat al. Ze stond met haar hoofd klem om te voorkomen dat ze weg zou lopen ( staat ook zo slordig, een koe met een gapende wond rondlopend in een drassige wei).

Ik heb foto's staan maken , want mijn toestel was dit keer mee. Maar mdat ik niet zeker weet hoe sterk de magen zijn van sommigen van jullie, zal ik beschrijven wat ik gezien heb. Mocht je met een bord spagetti en tomatensaus op de schoot zitten eten nu, dan kun je er nog voor kiezen om dit stukje over te slaan (ik heb gewaarschuwd).

De koe bleef staan gedurende de gehele operatie. Maar waar bij de mense de baarmoeder vrij duidelijk te vinden is , was het hier een hele zoektocht in de buik van de patiente. En alle andere ingewanden vonden het wel leuk, om eens te kijken wat er allemaal buiten de buik gebeurde. Dus die moesten teruggeduwd worden, terwijl de zoektocht naar de baarmoeder met de andere hand ging.

Uiteindelijk was alles gevonden. Ik stond nog steeds met mijn mooie camera in mijn handen toen de veearts zei, dat ze mijn hulp nogig had. Of ik de hoeven even wilde terugduwen het geboortekanaal in? Ehh.... dus trouwring af, camera weg en helpen.  Maar daarna wilde ik mijn spullen niet meer pakken om mooie foto's te maken totdat ik mijn handen had gewassen.... dus  wederom maar halve foto's.

Om tien uur zat ik weer thuis op de bank, gedoucht en wel. Mijn ring zat weer keurig om mijn vinger en ik kon Fons de foto's van mijn camera laten zien. Dit was wel een hele gave ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten