zondag 15 december 2013

Verjaardag (Marja)

Vandaag is het de verjaardag van onze jongste telg van de familie. Vier jaar oud is hij geworden vandaag. Dat betekende dus slingers, ballonnen, muffins (want meneer wilde geen taart, maar zelf muffins versieren) en pikelets als diner (spreek uit paaijklets) met aardbeien als toetje.

Hij gaat na de vakantie nog niet naar school. In NZ gaan kinderen pas naar school als ze 5 jaar zijn, maar zijn pas leerplichtig op 6-jarige leeftijd. Hij gaat wel naar de dagopvang hier in Tapanui. Omdat je 20 uur per week vergoed krijgt van de overheid (met een max van 6 uur per dag)  is dat een hele mooie oplossing voor zowel de werkende als niet-werkende moeder die even wat tijd voor zichzelf wil hebben. En omdat hij nu 4 jaar is, komt hij bovenaan de wachtlijst te staan.

Er si een speciaal programma voor de kinderen van 4 jaar daar. iedere ochtend gaan ze met een van de leidsters naar een aparte ruimte, waar ze wat spelletjes doen met letters en cijfers, waar ze spelenderwijs wat leren lezen en schrijven en waar ze "grote kinderen dingen" doen met de juf.

In de praktijk houdt dat voor mij in, dat ik drie dagen en een ochtend K. kan brengen en dan in theorie tijd voor mezelf heb om bijvoorbeeld een baantje te zoeken. Maar de school heeft mij al gevonden, net als playcentre. Dsu zit ik volgend jaar weer in de bibliotheek commissie van playcentre, zal ik wel weer ouderhulp zijn in de klassen op de basisschool en ik ben benieuwd wat Blue Mountain College aan hulp nodig heeft.

Maar toch he... wie weet.... heel voorzichtig ben ik aan het informeren naar de mogelijkheden om mij hier als verpleegkundige te registreren en in een dokterspraktijk te gaan werken. Mijn papieren zijn al vertaald en de praktijkmanager gaan in overleg met de nursing council van New Zealand over de mogelijkheden en onmogelijkheden hier.....

Dus wie weet vieren we volgend jaar hier wel de 5e verjaardag van zoonlief, terwijl ik een echte werkende vrouw ben, jonglerend met de tijd en energie, zich moet haasten om alles gedaan te krijgen, amper tijd heeft voor zichzelf, enne..... maar wie weet werk ik dan nog niet en ren ik in het rond om alle kinderen van en aar vriendjes en sport te krijgen, koken, helpen op school en zo meer...... Wacht even, ik wilde wat tijd voor mezelf...hmmmm...... work in progress zeg maar....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten