dinsdag 19 november 2013

Nederlands eten (Marja)

Het thema van deze term op school is voedsel. Dat strekt zich uit over de gehele school op allerlei verschillende manieren. Alle klassen maken verschillende gerechten, er wordt gekeken hoe voedsel kan veranderen als je ingredienten mengt, klopt, verhit of bevriest. Er wordt gekeken hoe snel verschillend voedsel rot en de hygiene wordt nog even besproken. Er worden werkstukken gemaakt over koks waar ik echt nog nooit van heb gehoord, maar die hier in NZ een naam hebben.
Bij de oudste in de klas hebben we een Nl morning tea verzorgd. Dus al ruim van te voren stond ik in de keuken op dingen voor te bereiden en te bakken. Uiteindelijk ging ik naar school met een bigshopper met gevulde koeken, speculaasbrokken, speculaasjes, taai taai poppetjes, pepernoten, marsepein. En op het laatste moment had ik mijn heilige trommeltje met drop erbij gedaan. Want als er iets NL is, dan is het dat wel.

Aangekomen vertelde ik de klas iets over sinterklaas (voor het gemak maar even de pietendiscussie terzijde gelaten), waarna de pepernoten, speculaas, taai taai en marsepein rondgingen. Daarna waren de gevulde koeken aan de beurt.
Wat  ik als reactie terugkreeg, was dat alles veel minder zoet is dan wat ze in NZ gewend zijn. En igenlijk wel lekker, want doordat de suiker minder aanwezig is, proef je de overgebleven ingredienten veel meer. Ik op mijn beurt vertelde weer, dat voor onze smaakpapillen veel NZ snoepgoed en bakwerk  veel te zoet is.

En toen kwam de drop. Ik begon voorzichtig, met tv pastilles. En daarbij een boerderijdropje voor iedereen, voordat ik mijn schaarse dropballen en zwartwitjes ging uitdelen. De reacties waren verschillend: of de kinderen vonden het wel lekker, of ze vochten om een plekje bij de vuilnisbak en waterflessen.
Het was een hele grappige ervaring, om te zien hoe de reacties echt in tweeen waren verdeeld: of zoute drop is lekker, of niet.

Ik had nog wat lekkers over en besloot, om de klas van de jongste dochter met een bezoekje te vereren en om mijn drop experiment (die gezichten zijn echt onbetaalbaar, aanrader!!) daar voort te zetten.

Ook daar waren de reacties op de baksels hetzelfde en ook hier was de reactie op de drop gelijk. Wat mij nou wel interessant lijkt, is om te onderzoeken hoeveel kinderen van nature de zoute drop lekker vinden. En of er overeenkomsten zijn tussen de kinderen die wel van zoute drop houden en wie niet.

Dat houdt wel in, dat ik in de naam der wetenschap een paar 100 kilo drop moet laten invliegen. Ik kan mijn onderzoek uitbreiden naar alle mensen die hier wonen, ongeacht afkomst, ras, leeftijd of geslacht.  En ik moet natuurlijk wel iedere keer aan mijn nieuwe proefpersonen laten zien, dat dit een lekkere tractatie is. Van te voren laat ik ze een vragenlijst invullen en alle reacties worden op film vastgelegd.
En dan kan ik twee dingen doen: of ik chanteer iedereen dat ik de beelden op youtube zet, of ik verkoop de filmrechten aan een hollywoodbobo voor een leuk bedrag. Hoe dan ook, ik zie hier echt wel brood in. Of drop liever gezegd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten