dinsdag 5 november 2013

Rotzooi ruimen (Marja)

De zon scheen, het rook naar lente, dus tijd voor een grote schoonmaak/verhuizing. Nu is dat handig, om zulk soort acties te starten aan het begin van de dag, zodat je kan uitlopen, rustig kan koffiedrinken en lunchen en aan het eind van de dag flink wat gedaan kan hebben.

Maar omdat ik gisteren geen boodschappen had gedaan, moest dat vandaag. Dus pas na de lunch had ik de briljante ingeving om even iets groots te doen. Tafel van de speelkamer naar de slaapkamer van de jongens. Dan moesten wel de speelgoedkasten van de ikea weg, maar dat zou wel in de hal passen. Allereerst moest de lego van de tafel af. Kijk, dat voelde meteen al helemaal ernstig opgeruimd (waarom was ik de vorige dag zo vroeg begonnen? Nergens voor nodig!)

Tafel op zijn kant en dan door de deur...oh ja, eerst die andere speelgoedkast even verplaatsen, want dat gaat natuurlijk niet. Hmm... meteen maar eerst even dat kastje in de hal verschuiven, want dan kan hij meteen daarnaast. Oh ja, kan meteen wel even stofzuigen. Oie, en nu heb ik ruimte, dus kunnen de ramen even een sopje hebben (man, ik ben op dreef! Dit karweitje heb ik in een uurtje af...)

De tafel kan door een deur, maar niet door de andere deur, omdat die deur niet helemaal openkan. Hij slaat nl open naar een vaste kast. Oke, geen probleem, dan schuif ik hem terug en haal ik de poten eraf (toch wel warm zo, vestje maar even uit). He, ik dacht echt dat deze sleutel op die moer zou passen en waar is die andere nou? Even warm water halen voor de ramen, deze emmer is koud geworden. Oei, bijna gestruikeld over het stofzuigersnoer (kan zometeen wel even de huiskamer ook doen, als ik dan toch bezig ben). Oh, ja, kindlief moet naar Kindy! Waar is ie? Hee, er zijn mannen bezig om een nieuw hek te maken, meteen maar even wat te drinken aanbieden. En gelukkig heb ik nog wat in de kast, dus er is zo ook wat lekkers. Rennen naar kindy, want we zijn zomaar laat. Andere kinderen snel opgehaald van school en dan verder met opruimen.

Toen de kinderen een kreet van afschuw slaakten, snapte ik het eerst niet. Ik was toch ontzettend goed ana het opruimen? Maar toen keek ik door hun ogen en dit is wat ik zag: verschoven kast in de hal, stofzuiger halverwege, overal losse lego, natte (en weer opgedroogde) ramen, tafel in stukken, speelgoedkasten overal en half uit elkaar (ging ik nog afstoffen) en een emmer met koud water in de speelkamer. Toen schrok ik ook wel even. Dus snel puinruimen, tafel in elkaar, ramen nogmaals nat maken en droogmaken met een trekker (DAT maakt een verschil zeg!), mannen nog een glaasje water en wat lekkers, kids aan de afternoon tea en zelf huiswerk laten maken.....althans, ik heb gezegd dat ze dat moesten doen. Volgens mij hadden ze een project over grapjes maken ofzo... veel gelach gehoord in ieder geval, maar ervoor gekozen om oostindisch doof te zijn).

Stofzuiger opruimen (kan morgen wel), emmers leeggooien en opruimen, en toen was het zomaar 5 uur! Ik zou een ovenschotel maken en die om 5 uur in de oven schuiven, want er hebben er 2 karate vanavond...hmmm... dan maar een pizza in de oven en geen roomyoghurt als toetje ( zou ik ook nog maken vandaag).


En nu zit ik op de bank met een intens tevreden gevoel, maar dat kan ook aan de wijn liggen... lekker, zo'n grote schoonmaak! Werkt zo heerlijk ontspannend he.... daarom wordt het waarschijnlijk maar eens per jaar gedaan. En ik ga dat volgend jaar doen op een dag dat er geen kindern in huis zijn en start vroeg in de ochtend...zodat ik koffie kan drinken en rustig kan lunchen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten