vrijdag 5 oktober 2012

Bieb (Marja)

Net als in NL wilden we lid worden van de bibliotheek. Dus vandaag ben ik met de kinderen naar de plaatselijke bien gegaan om ons in te laten schrijven. Een zeer vriendelijke meneer hielp ons om de pasjes in orde te maken (lidmaatschap is gratis, voor volwassenen en kinderen). De kinderen mochten zelf hun naam schrijven of tekenen op de pasjes, iets wat zoonlief heel serieus deed.


De Marlborough district library  (wat een naam) bestaan uit twee etages. De etage van de kinderen was boven, afgeschermd van de afdeling voor de volwassenen. Met boeken, dvd's, cd's en cassettebandjes die er te leen en te huur zijn, lijkt het erg op wat wij in Heemskerk gewend zijn. De boeken zijn vrijwel allemaal stukgelezen en een aantal boeken zoudnen in NL echt al lang al weggegooid zijn. Maar hier worden veel spullen langer gebruikt in NL, dat was voor ons al een bekend gegeven. En wat in Heemskerk nog nooit was gelukt, gebeurde hier: er waren Geronimo Stilton boeken die geleend konden worden! Alsof ze puur goud vast had, liep mijn oudste dochter met haar schat de trap af naar de plek waar we de boeken moesten laten registreren. Ik had vier kaarten mee, maar kreeg maar drie bonnetjes. De man die ons daarvoor zo vriendelijk had geholpen, was de Stilton boeken vergeten te registreren. Ik legde hem uit wat er mis was gegaan  en vroeg hem, om ook die boeken te registreren. En terwijl die man ermee bezig was, vroeg ik hem, of het alarm af zou gaan als we de boeken ongestempeld mee naar huis zouden nemen.

Met een strakke kop vertelde hij mij, dat hij toevallig vorige week een man had gevangen, die er met drie boeken vandoor was gegaan. Hij had hem uiteindelijk op het parkeerterrein te pakken gekregen. Het duurde even, voordat ik doorhad, dat hij een grap maakte. Kennelijk had hij  mijn opmerking zo belachelijk gevonden (stel je voor: BOEKEN  uit de BIEB stelen, ha!), dat hij er zijn fantasie op los kon laten. Snel ging ik met hem mee en zei tegen de oudste, dat het dus niet veel had gescheeld, of we hadden ons eerste bezoekje aan de bieb af kunnen sluiten in de gevangenis.

Maar ik durfde de beste man niet meer uit te leggen, dat in Heemskerk er  ECHT  een alarm afgaat als je de boeken niet langs de computer haalt... en ik liep al vast bij de gedachte, hoe ik DAT zou moeten uitleggen.... zou hij denken dat er alleen maar criminelen wonen in Heemskerk? Of dat de boeken er duurder zijn dan olie? Of  dat de boekenuitleen streng geregistreerd moet worden ivm terrorisme?

Weet je waar ik nu de meeste lol om heb? Dat ik 1: snapte dat het een grap was en 2: snel was met een antwoord (in het Engels!). Ik kom er wel hier! Nu moet ik samen met dochterlief aan de Stilton boeken, want er staan toch wel veel woorden in, die ze nog niet snapt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten