donderdag 28 maart 2013

Weekend weg (Marja)

We zijn uitgenodigd om een weekendje door te brengen in een vakantiehuisje van een van de collega's van fons. Hier heet dat een bach (spreke uit: betsj). De bedoeling was, dat de mannen op hun motor  zouden gaan  rijden en de vrouwen in de auto erachter aan. Maar omdat de auto vol zit met 6 personen, blijft er weinig ruimte over voor bagage en boodschappen. Er is geen dorp in de buurt of een afhaalchinees, dus alle boodschappen moeten ook nog mee. Nu kunnen we een dakkoffer lenen. Volgens de collega en Fons moet dat " universele" systeem wel passen, maar voor de zekerheid gaan ze ver voor ons uitrijden.
Omdat het niet naast de deur is, wilden we de kinderen eigenlijk een dag van school houden. Met de regels van NL in mijn achterhoofd, trok ik met een beetje lood in mijn schoenen naar het kantoor van school (het idee: Fons zijn ouders zijn zoveel jaar getrouwd en geven een feestje gaat niet echt op hier, net als welke andere bruiloft van wie dan ook...).
En wat blijkt: als ik gewoon van te voren even aangeef dat de kinderen er niet zijn, zodat ze niet gemist worden op de presentielijsten, dan is er niets aan de hand.
Echt waar?

Toen ik uitlegde hoe dat in NL werkt (inclusief inspectie op Schiphol een paar dagen voordat de zomervakantie begint ), werd ik toch wel een beetje uitgelachen. Er werd mij verteld, dat er hier een rel zou uitbreken onder de ouders als ze hier in NZ deze regels zouden hanteren.

Ook in Rotterdam, voor als je het plan hebt om met een cruiseschip weg te gaan....


En toen bedacht ik me, dat dat eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee zou zijn: alle ouders van NL op de barricaden voor een soepele regeling als het gaat om de vakantie! Alle ouders met kinderen worden nu  financieel uitgekleed, omdat ze in de vakantie wegmoeten en geen  mogelijkheden hebben om daarbuiten weg te gaan. Als alle ouders naar Den Haag zouden trekken en een getekende petitie zouden overhandigen, dan zie ik een grote kans van slagen. Ik stel voor, dat iedereen zich er dit schooljaar voor gaat inzetten (wel wachten tot het iets beter weer wordt hoor, anders staan jullie zo te blauwbekken daar).
En als we dan de snelheid waarmee alles in Den Haag wordt geregeld even meerekenen, moets alles over een jaar of twee, hooguit drie,  rond zijn (mochten we dan terug zijn, kunnen we meteen van die versoepelde regeling profiteren!).
Ik zeg: doen! Ga voor het recht op een betaalbare vakantie, ga voor het recht om in het regenseizoen naar Nicaragua te trekken voor een ontdekkingreis. Ouders, verenig u!
Ik sta voor 100 % achter jullie, hier in NZ, waar we even kijken wanneer we nog meer weg kunnen. Gewoon, omdat het zo makkelijk is hier.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten