zaterdag 30 maart 2013

zoals het klokje thuis tikt... (Marja)

Hoewel het er in de verste verte niet op lijkt, gaat dit weekend in NL de zomertijd weer in. Met de beloftes van mooi weer, zwoele zomeravonden en heerlijke warme dagen, gaat morgen de klok een uur vooruit.

Dan schelen we elf uur met elkaar: 22:00 uur NL is dan 09:00 in NZ.
En 10:00 NL is dan 21:00 uur in NZ.

Dit tijdsverschil gaat precies een week duren, want dan gaat hier de wintertijd is. Hoewel we overdag nog temperaturen hebben van 23 graden en hoger, zijn de nachten absoluut koeler. Het is om 20:00 al donker. Maar vanaf volgende week wordt dat dus 19:00. Wel lekker, dat de kinderen dan  waarschijnlijk eerder gaan slapen 's avonds en langer uitslapen in de ochtenden  (dat vind ik , in de zomer zijn ze veel te vroeg wakker geworden en er moet zoiets als balans bestaan.... ik eis op zijn minst 9:30 in de weekenden vanaf volgende week!) Maar we moeten wel een oplossing bedenk voor het hardlopen wat we 's avonds altijd  doen. Misschien moet ik toch maar aan zo'n hoofdlampje en zo'n gezellig geel vestje...


Vanaf eind volgende week schelen we 10 uur. Dan ziet het er als volgt uit:
NL 10:00 uur - NZ 20:00 uur
NL 22:00 uur - NZ 08:00 uur

Ik wilde nog wel eens naar NL bellen als de kinderen naar school waren. Maar dat zou nu inhouden, dat de telefoon dan om 23:00 overgaat in NL. En daar zijn mijn vriendinnen me net te dierbaar voor. Het wordt even passen en meten met de vrienden van onze kinderen als ze willen skypen met elkaar, maar dat moet wel lukken denk ik!

Dit tijdsverschil blijft een half jaar zo. Dan gaan alle klokken weer de andere kant op en hebben we weer het makkelijke verschil van 12 uur.

Waarom was dit ook alweer uitgevonden?

In ieder geval fijne paasdagen allemaal. Wij gaan dit jaar paaseieren verstoppen in de tuin....kan nog lollig worden met zo'n oppervlakte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten