woensdag 25 september 2013

Cheeserolls (Marja)

Ieder land heeft zijn eigen eetgewoontes en lekkernijen die erbij horen. Ik heb hier in NZ kennis gemaakt met de opgerolde wafels die ze met kerst eten, de hot cross buns met pasen ( in de herfst dus) en sinds kort weet ik ook, dat er hier in het zuiden veel cheese rolls gegeten worden in de winter bij de soep.

Het idee is een beetje, dat je uien bakt, dan iets van gecondenseerde melk erbij doet en een heleboel geraspte kaas. Dan krijg je een soort spread die je uitsmeert over een broodje. Dat broodje rol je op en dat doe je dan  in een tosti ijzer als je het wil eten. Gezien de gecondenseerde melk en de hoeveelheid kaas denk ik niet, dat dit weight watchers friendly is, maar lekker is het wel!

En nu heeft de karate club bedacht, dat ze cheese rolls gaan verkopen als fundraiser. Heel leuk, maar er zijn een paar dingen niet helemaal doordacht (in mijn NL ogen dan). Het hele dorp bestelt (want iedereen helpt iedereen), dus er is een flinke bestelling. Dan moeten de rolletjes allemaal nog gemaakt worden door de ouders. En aangezien het midden in het afkalveren  en lammeren is , zijn de ouders druk op de boerderij bezig en heeft er niemand tijd om ze te maken.

Bovendien is de winter al op zijn eindje en begint de temperatuur al op te lopen. Dan is het net als erwtensoep eten als je in je t-shirt buiten kunt zitten zeg maar. Maar goed, ik begin het hier al een beetje te kennen en ga er maar vrolijk in mee. Nu was de vraag, of ik ook kon komen helpen op zondag. Wij zouden dan eigenlijk mijn verjaardag vieren, maar een uurtje helpen 's morgens moest wel lukken. Gelukkig vroeg ik even hoe lang dat zou gaan duren. Antwoord: oh, niet lang hoor, van 9:30 tot hooguit 13:00....tsja.... als ik ook nog taart wilde bakken, werd dat toch wel krap. Maar gelukkig was er een nooduitgang. Als ik nu eens naar Invercargill zou willen rijden op zaterdag om een stuk of 50 broden te  halen, dan had ik mijn bijdrage geleverd.

Ik was toevallig al van plan om te gaan, dus dat kwam mooi uit.  En wie weet ga ik wel even kijken zondag ochtend. Gewoon, om dat ook eens mee te maken. En om foto's te maken voor het blog. En om er misschien eentje te proeven. Eentje maar......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten