vrijdag 13 september 2013

Inbraakpreventie (Marja)

Ze hebben hie rin NZ geen politiekeurmerk, voor zover ik weet. En in de grote steden als Auckland, Wellington, Christchurch en Hamilton moet je echt wel een slot hebben op je deur om ongewenste gasten buiten te houden. Maar hier, hier in Tapanui is dat anders. Ten eerste kent iedereen elkaar en een nieuw gezicht valt op.  Ten tweede ligt Tapanui nou niet bepaald op een route die mensen nemen die opstrooptocht zijn. En als je in het donker hier doorheen rijdt en je vergeet te remmen, ben je het dorp alweer voorbij!

Volgens een van de oudere patienten van Fons is er hier de afgelopen tientallen jaren nog nooit ingebroken. Maar we hebben wel een slot op de deur en ik probeer iedere keer de deur op slot te doen. In Otautau vergat ik dat na een tijdje ( kon me eigenlijk ook niet schelen) met als gevolg, dat dat automatisme er in NL ook niet meer was.... en dat was nou net niet handig.

Nu moet je bij dat slot niet veel voorstellen. De politie in NL zou een rolberoerte krijgen als ze ons huis zouden moeten keuren. Met twee verschillende sleutels is onze voordeur open te maken, allemaal enkel glas met leuke decoratieve raampjes, een slot dat in NL in een van de binnendeuren zat, een schuifpui die met een klipje op slot gaat en een garage waar geen slot op zit.  Dat klinkt als een recept voor een roofpartij zou je zeggen.  Maar om als dief eropuit te trekken naar zo'n dorp waar je opvalt, waarin iedereen weet dat de dokter in dat huis woont en geen visite verwacht (want dat hadden ze allemaal geweten), tsja.....het politiebureau is hier onderaan de heuvel en kijkt uit op ons huis.


De voordeur....

Niks dievenklauwen, gewoon met een sleuteltje opendraaien



Maar goed, we hebben een full proof afschrikmiddel in huis voor het geval dat. En dat heet: een honkbalknuppel. Werkt ook als de stroom uitvalt. Ideaal, ik kan het iedereen aanraden! En we zijn nu aan hets paren voor een upgrade, zie hieronder:

Deze wil ik ook hebben als upgrade voor ons anti inbraak systeem
Maar ergens voelt het ook wel een beetje suf: als ik de kinderen ga halen van school moet ik wel 200 meter lopen. Ik kan het huis in de gaten houden vanaf  de stoep.  Driekwart van de auto's staan hier niet op slot. Het voelt een beetje over de top om dan mijn huis wel op slot te doen. Maar zoals ik al zei, mochten we ooit terug gaan, dan gaat deze automatische handeling wel weer in mijn voordeel werken.  Of als we ooit in een echte stad gaan wonen, dan is het ook wle handig en kom je niet zo over alsof je onder een steen geleefd heb..... Maar het voelt wel erg prettig en ik laat mijn kinderen dan ook met een gerust hart van alles doen hier in het dorp. Verdwalen lukt niet en alleen 's morgens is er spits op de grote doorgaande weg.  Maar dat valt ook wel weer mee, niet te vergelijken met Blenheim, waar zelfs de verkeersbrigadiers van hun sokken werden gereden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten