vrijdag 24 januari 2014

Cultuurverschillen (Marja)

We hebben een klein clubje met Nederlandse mensen om ons heen verzameld. En als je dan onder elkaar praat, dan worden sommige cultuurverschillen weer een beetje duidelijker gemaakt. 
Iemand die hier al een tijdje woont zei het heel erg mooi:

Een Nederlander is te eerlijk om beleefd te zijn  en een kiwi is te beleefd om eerlijk te zijn.

Daarmee heb je een van de grootste verschillen denk ik wle goed gezegd. Waar mensen het heel gewoon vonden om in NL zicht te uiten over mijn zwangerschap, mij ongevraagd van goedbedoelde advies te voorzien en zeer duidelijk hun mening vertelden over onze gekleurde schutting in NL, zo lief doen ze hier.

Dat klinkt prettig, maar voor mij is dat soms verwarrend. Want menen ze dat nu of zijn ze gewoon beleefd en willen ze me niet kwetsen? En hoe politiek correct ik ook probeer te zijn, soms zie ik aan der reacties (non-verbaal allemaal natuurlijk), dat het toch behoorlijk aankomt, mijn idee  bijvoorbeeld.

Lastig, omdat ook ik niet iemand voor het hoofd wil stoten.  Maar het heeft ook zo zijn voordelen. Ik kan  me er ook een beetje achter verschuilen. Onder het kopje: de botte Hollander kan ik soms iets zeggen, wat ik niet op die manier wil zeggen maar stiekem wel bedoel . Tel daarbij de taalbarriere op en dan kan ik soms toch nog wel wegkomen met iets. Dat denk ik althans, want ze zeggen het niet.

Ach, en anders ga ik over op plan B: pepernoten bakken en uitdelen. Want de liefde van heel veel NZ gaat hier toch wel door de maag. En stja, ik ben ten slotte WEL de vrouw van de dokter hier he, dus wat gaan ze me maken? Misschien kunnen we wel opteren voor zo'n onschendbaarheids status, net als al die ambassadeurs hebben! Korting op de benzine, auto's omver rijden, mijn gloednieuwe 4WD uitttesten op het weiland van de buren, waar van die schapen staan (hebben ze hier veel te veel van naar mijn mening),  mijn kinderen hier en daar eens een corrigerende tik geven (is hier bij wet verboden trouwens, maar daar sta ik dan natuurlijk boven) en misschien gewoon  voor de lol eens geen geld doen in de parkeer meter.  Ik weet niet of het contract van Fons dan nog verlengd gaat worden, maar dat zien we dan wel weer; wie dan leeft, dan zorgt!



Niets aan toe te voegen; er zijn hier gewoon hele veel slechte wetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten