dinsdag 28 januari 2014

Nieuwe uitdaging (Marja)

Er is hier veel te krijgen. Niet alles is hier te koop, maar veel wel. En voor exotische produkten (zoals hagelslag van de euroshopper) betaal je hier dan ook een exotische prijs (6-8 euro zeg maar per pak).

Nu ging 8 dollar voor een bolletje mozzeralla  met erg ver, maar toen ik eenmaal wist dat het hier te koop was, droomde ik van een heerlijke mozzerella salade met zongedroogde tomaatjes, verse basilicumblaadjes en een groene pesto.

En ergens kwam ik erachter, dat je thuis ook gewoon mozzerella kan maken! Ik ben meteen op youtube gaan kijken en eerlijk: het zag er eigenlijk helemaal niet zo moeilijk uit!

Kijk zelf maar even:

mozzerella maken in de keuken

Helemaal met zo'n kek muziekje eronder kreeg ik er helemaal zin in! De ingredienten waren niet moeiijk in huis te halen (rennet en citric acid staan hier gewoon in de supermarkt, dus dat was een eitje).

En echt: ik heb het recept echt precies geprobeerd te volgen! Zelf met zo'n zlefde soort muziekje eronder. Maar na 5 minuten was mijn "curd" helemaal niet zo goed gelukt als op het filmpje. Lichtelijk in paniek ben ik in mijn receptenboek gaan kijken, waar totaal andere verhoudingen stonden beschreven. Maar ook een kopje voor hobby-mama-koks zoals ik: wat als het er zo uitziet, wat moet je dan doen? Een soort eerste hulp bij mozzerella koken dus. Maar ik was al begonnen met het internet recept, dus ik heb mijn vingers gekruisd en ben met twee verschillende recepten verder gegaan...

Hieronder een beschrijving met foto's (of eigenlijk andersom):

ein-de-lijk was de curd klaar: na 30 minuten!!

Tip van boek-recept: uitl laten lekken in een kaasdoek. Praktijk: niet doen... de kaas kleeft aan de doek vast en je krijgt het er heel moeijk af.....


Kaasdoek weg dus, en dan uitllekken in een vergiet.
Altijd je bril een beetje laten zakken: zo zie je er uit als een wijze vrouw die het weet ( of een nerd, maar ik kies voor optie A)


Af laten koelen in ijswater voor een egale substantie

En dan.... heb je een dag later zomaar mozzerella!

... net echt! En smaakte beter dan net echt!


Oke, mocht je dit zelf thuis proberen, hier wat tips: als je denkt dat je een mooie bal hebt gemaakt doordat je hem mooi gekneed hebt kan hiet zijn, dat je er iets teveel vocht hebt uitgeknepen. Mijn eerste probeersle piepte tussen mijn tanden, wat niet echt een aangename sensatie in mijn mond gaf.

De tweede bol viel op de grond en stuiterde daarna zo hoog terug ( nog meer vocht uitgeknepen, fantastische mooie, ronde bol, dat dan weer wel), dat ik heb maar direct in de bak heb gekieperd.

Maar overal was het experiment geslaag en ik ga dit zeker opnieuw een keertje doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten