dinsdag 21 januari 2014

Motatapu (Marja)

Fons is al een tijd lang aan het trainen voor een marathon. De motatapu vindt plaats in het eerste weekend van maart. De deelnemers beginnen in Wanaka en zullen over de bergen via gravelwegen naar Arrowntown rennen.

Nu kun je deze afstand niet alleen rennend afleggen, maar ook op de mountainbike , snelwandelend en als een triathlon.

Hieronder een link, kijk even rond!

motatapu

Fons gaat hem dus rennen en toen dacht ik bij mezelf, op een mooie dag (want op dat soort dagen bedenk ik dat altijd) : waarom zou ik dat volgend jaar ook niet doen, maar dan op de fiets?  Ik kreeg er al helemaal zin in, zeker na het zien van de waanzinnig mooie foto's.

En dat gevoel en motivatie bleef aanwezig, tot ik een rondje ging fietsen op mijn nieuwe fiets. Hier in NZ zijn ze een beetje van de zelfkasteiding denk ik, want van zachte comfortabele zadels hebben ze nog niet gehoord. Ik denk, dat de makers het idee hebben, dat echte mountzinbikers de helft van de tijd toch op hun pedalen staan, dus dat er dan enorm bespaard kan worden op een lekker zadel. Maar ik heb nog nooit off road gefietst  en ik sta alleen op de pedalen als ik een heuvel (met asfaltweg) echt niet anders op kom.

Ondanks mijn heftige mooie fietsbroek met zeemleer erin, voelde ik twee dagen na de tocht mijn billen/ zitbeentjes nog steeds ernstig zitten.  Maar wie A zegt...... Dus met de mooie plaatjes in mijn hoofd, en straks de verhalen van Fons in mijn gedachten, ga ik er toch maar voor. Mijn vriendin hier heeft een behoorlijke dosis ervaring met off road mountainbiken en ik mag een keertje met haar mee de bossen in hier in de buurt.
En hoewel mijn billen ernstig protesteren tegen het idee alleen al, vind ik het wel leuk om er over te fantaseren. Het lijkt me gaaf om een tocht te maken over zo'n uniek stuk land, alleen met de natuur, de wind door mijn haren, het geluid van de vogels om mij heen.

En toen zag ik een fotot en een artikeltje. Wat blijkt: ik ben niet de enige die deze droom heeft. De fiertsers starten in groepen totdat alle 1500 deelnemers gestart zouden zijn...... dat alleen fietsen red ik denk ik allen als ik of heel snel ben, of heel langzaam....

Misschien moet ik eens beginnen met een heuveltje hier in de buurt, kijken hoe dat gaat....

Fons heeft tijdens zijn training op een zondag zomaar ineens een marathon eruit geperst! Hij ging lopen op een droge, niet-stormende dag en hij dacht bij zichzelf: vandaag is het net zo'n goede dag ls een andere. En toen nam hij een extra afslag ( en later nog drie keer vlak bij huis, anders kwam hij niet tot de 42,2 km) en toen had hij het zomaar gedaan! Ik heb het laatste stuk met hem meegefietst en ben er dus bij geweest. En ik ben echt mega trots op hem, want dit is geen poezenurine zeg maar....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten