dinsdag 1 april 2014

Daylight savings (Marja)

Ik vind het wel een mooi woord, daylight savings. Je bespaart er natuurlijk niets mee ( dat was vroeger wel anders natuurlijk), maar ik vind het sjieker klinken dan zomertijd. Want dat is het. Geen wintertijd hier, dan is het gewoon het einde van de daylight savings.

In NL is de zomertijd ingegaan afgelopen weekend, hier is de zomertijd nog niet gestopt. Dus we leven nu allemaal in de zomertijd, hoewel het hier al herfst is en in NL  de lente net aan officieel is begonnen.

Ik ben gewend om de astronomische lente aan te houden; die begint zo rond 21 maart. Dan zijn dag en nacht even lang ( ik ben gek op wiki, wisten jullie dat al?)

Hier in NZ heb ik niemand gehoord over de astronomische lente; hier gaat iedereen gewoom voor de meteorologische lente, die op de eerste van de maand september begint. De zomer begint op 1 december, de herfst op 1 maart en de winter op  1 juli.

Dus om het verhaal helemaal helder te hebben: op 1 maart zat NL in de winter in de wintertijd, terwijl aan de andere kant van de wereld NZ in de herfst met de zomertijd te maken had. En nu hebben we allebei zomertijd, maar dan in de lente en herfst.
En over een kleine week eindigt hier de zomertijd en dan zitten we hier in de herfst in de wintertijd en NL in de lente in de zomertijd. En dan klopt alles weer en schelen we niet 12 of 11 uur ( want dat is nu het geval), maar 10 uur tot ergens in oktober. Dan gaan we weer schuiven naar 12 uur en dan is het makkelijker uitrekenen hoe laat het waar is.

Zie? Eitje toch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten